Terma dan Syarat Pangkalan Data Alamat Kebangsaan
Terma dan Syarat Pangkalan Data Alamat Kebangsaan
“SEBELUM ANDA MENEKAN PADA BUTANG “SAYA SETUJU”, SILA BACA TERMA DAN SYARAT BERIKUT DENGAN TELITI. DENGAN MENEKAN BUTANG “SAYA SETUJU”, ANDA MENANDAKAN PERSETUJUAN ANDA TERHADAP TERMA DAN SYARAT INI DAN ANDA AKAN TERIKAT DENGAN YANG SAMA.”
1. Ringkasan
1.1 Dalam Terma dan Syarat Pangkalan Data Alamat Nasional (“NAD”) (“Terma dan Syarat”), rujukan kepada “Anda”, dan “Milik Anda” merujuk kepada pelanggan yang menggunakan perkhidmatan NAD dan mempunyai akaun dengan KAF Digital Bank Berhad (No. Syarikat 202301012417 (150639-M) dan rujukan kepada “Kami” merujuk kepada KAF Digital Bank Berhad.
2. Definisi & Tafsiran
2.1 Terma dan ungkapan berikut akan digunakan pada Terma dan Syarat ini, melainkan konteksnya menghendaki sebaliknya:
“Perkhidmatan Perbankan” |
bermaksud kemudahan, produk dan perkhidmatan KAF Digital Bank Berhad yang dibuat sedia untuk Anda yang boleh diakses melalui Aplikasi Mudah Alih. |
“BNM” |
bermaksud Bank Negara Malaysia. |
“Hari Perniagaan" |
mana-mana hari dari Isnin hingga Jumaat di mana Bank dibuka untuk perniagaan di Malaysia tetapi tidak termasuk sebarang cuti umum. |
“Pusat Perhubungan Bank” |
bermaksud butiran Bank seperti berikut: Nombor telefon : 03-8744 3331 Emel : hello@kaf.com.my |
“Akaun Deposit Islam” |
bermaksud Akaun Simpanan-i (SA-i) Patuh Syariah yang menawarkan Ringgit Malaysia kepada Pelanggan tertakluk kepada Terma dan Syarat Akaun Deposit Islam Bank. |
|
“Kad Debit-i”
|
bermaksud mana-mana Kad Debit-i yang dikeluarkan oleh Bank kepada Pelanggan yang menyediakan akses elektronik kepada Akaun Deposit Islam Pelanggan, dan untuk membenarkan Pelanggan melaksanakan sebarang transaksi tertakluk kepada Terma dan Syarat Kad Debit-i Bank. |
|
“Akaun Aplikasi Mudah Alih”
|
bermaksud akaun yang mentadbir Aplikasi Mudah Alih yang dihubungkan kepada Akaun Deposit Islam, Kad Debit-i dan semua perkhidmatan dan produk lain yang ditawarkan oleh Bank dari semasa ke semasa. |
“Pemindahan DuitNow” |
bermaksud perkhidmatan tindanan Platform Pembayaran Runcit (seperti yang didefinisikan di bawah) yang membolehkan Anda memulakan dan menerima pemindahan kredit. |
“ID DuitNow” |
bermaksud pengecam pemegang akaun seperti nombor Mudah Alih, nombor kad pengenalan, nombor pasport, nombor tentera atau nombor polis (dalam kes individu) atau nombor pendaftaran perniagaan (dalam kes pelanggan korporat) atau sebarang pengecam lain yang mungkin diperkenalkan oleh Pengendali DuitNow dari semasa ke semasa. |
“Operator DuitNow” |
bermaksud Payments Network Malaysia Sdn. Bhd. (No. Syarikat: 200801035403 [836743-D]). |
“Permintaan Carian” |
merujuk kepada permintaan yang dibuat oleh Anda untuk mengakses perkhidmatan DuitNow melalui Aplikasi Mudah Alih |
“NAD” |
bermaksud Pangkalan Data Alamat Nasional yang merupakan depositori pusat yang ditubuhkan oleh PayNet yang menghubungkan akaun bank kepada ID DuitNow penerima dan memudahkan pembayaran dibuat kepada Kami dengan merujuk kepada ID DuitNow Anda. |
“Pertanyaan Nama NAD” |
bermaksud perkhidmatan yang mengembalikan nama pemilik yang telah mendaftarkan ID DuitNownya di NAD.
|
“Operator NAD” |
bermaksud Payments Network Malaysia Sdn. Bhd. (PayNet) (No. Syarikat: 200801035403 [836743-D]) |
“PayNet” |
merujuk kepada Payments Network Malaysia Sdn. Bhd. |
“Bayar kepada Akaun” |
merujuk kepada akaun yang mana dana akan dipindahkan. |
“Bayar kepada Proksi” |
merujuk kepada mekanisme yang membolehkan syarikat menghantar dana kepada individu dan perniagaan lain secara masa nyata, tanpa perlu menamakan bank benefisiari atau sebarang butiran akaun. |
“Data Peribadi” |
bermaksud sebarang maklumat berkenaan dengan transaksi komersial yang berkaitan secara langsung atau tidak langsung dengan Anda, yang dikenal pasti atau boleh dikenal pasti daripada maklumat tersebut yang termasuk, tetapi tidak terhad kepada, nama, alamat, nombor kad pengenalan, nombor pasport, maklumat perbankan, alamat e-mel dan butiran hubungan anda. |
“ID Umum” |
bermaksud pengenalan unik pelanggan yang menghubungkan semua ID DuitNow yang didaftarkan oleh pelanggan seperti kad pengenalan pelanggan, nombor peribadi tentera/polis, atau nombor pasport bukan warganegara Malaysia. |
“Platform Pembayaran Runcit” |
bermaksud infrastruktur pembayaran berkongsi yang dibangunkan dan dikendalikan oleh PayNet yang memudahkan pembayaran dan kutipan ditangani menggunakan proksi yang mudah diingati atau dengan nombor akaun. |
“Syariah” |
merujuk kepada prinsip Syariah yang ditentukan dari semasa ke semasa oleh keputusan Majlis Penasihat Syariah BNM dan Jawatankuasa Syariah. Anda dan KAF Digital Bank Bhd bersetuju bahawa hak dan kewajipan masing-masing di sini adalah bertujuan untuk mematuhi Syariah seperti yang ditentukan dari semasa ke semasa oleh keputusan Majlis Penasihat Syariah BNM dan Jawatankuasa Syariah. |
“Jawatankuasa Syariah” |
merujuk kepada jawatankuasa Syariah Bank. |
“Perisian Hasad” |
bermaksud virus komputer, ralat atau perisian, kod, ejen, program atau makro yang berniat jahat, menghapuskan atau merosakkan lain, dan/atau pancingan data atau skim kejuruteraan sosial yang menggunakan perisian komputer atau telekomunikasi untuk mendapatkan data peribadi atau sebarang maklumat peribadi lain untuk tujuan jahat atau penipuan. |
2.2 Sekiranya berlaku sebarang konflik dalam tafsiran dan terjemahan Terma dan Syarat ini dalam mana-mana bahasa, versi Bahasa Inggeris Terma dan Syarat ini akan diguna pakai.
3. Pengenalan
3.1 Terma dan Syarat ini terpakai dan mengawal penggunaan perkhidmatan DuitNow oleh Anda yang disediakan oleh Kami. Perkhidmatan DuitNow membolehkan Anda memindahkan amaun yang ditentukan oleh Anda daripada akaun bank yang ditetapkan oleh Anda yang dikekalkan dengan Kami, ke akaun bank yang disimpan oleh penerima Anda pada peserta DuitNow yang mengambil bahagian melalui nombor Pay-to-Account dan Pay-to-Proxy (Bayar melalui ID DuitNow), atau cara lain seperti yang ditetapkan oleh Kami atau Pengendali DuitNow dari semasa ke semasa.
3.2 Perkhidmatan DuitNow yang disediakan oleh Kami adalah sebahagian daripada perkhidmatan di bawah KAF Digital Bank Bhd, dan oleh itu, Terma dan Syarat ini adalah tambahan kepada dan hendaklah dibaca bersama dengan Terma dan Syarat Aplikasi Mudah Alih KAF Digital Bank Bhd. Sebarang penggunaan perkhidmatan DuitNow dan penerimaan Terma dan Syarat ini oleh mana-mana orang atau pengguna lain yang dibenarkan oleh Anda untuk tujuan Aplikasi Mudah Alih akan dianggap sebagai penggunaan Aplikasi Mudah Alih oleh Anda dan penerimaan Terma dan Syarat ini oleh Anda.
4. Perkhidmatan NAD
4.1 Perkhidmatan NAD membolehkan Anda menghubungkan Akaun yang Anda miliki dengan Kami kepada ID DuitNow Anda.
4.2 Dengan menghubungkan ID DuitNow Anda ke Akaun Anda, Anda mempunyai pilihan untuk menerima dana masuk melalui DuitNow atau mana-mana perkhidmatan pembayaran lain yang menangani pembayaran menggunakan ID DuitNow Anda.
4.3 Apabila Anda mendaftarkan ID DuitNow Anda di NAD, Anda juga akan memberikan Kami ID Umum Anda yang akan dihubungkan ke Akaun Anda dengan ID DuitNow berdaftar Anda. ID Umum anda akan digunakan oleh bank peserta NAD lain untuk tujuan mengenal pasti Anda, sebagai sebahagian daripada memudahkan perkhidmatan DuitNow.
4.4 Anda boleh menghubungkan lebih daripada satu ID DuitNow Anda ke Akaun yang sama. Walau bagaimanapun, Anda tidak boleh menghubungkan ID DuitNow tertentu kepada berbilang Akaun.
5. Pengubahsuaian dan Pembatalan Pendaftaran ID DuitNow anda
5.1 Anda boleh mengemas kini atau menukar ID DuitNow Anda yang dihubungkan ke Akaun Anda melalui saluran yang disediakan untuk Anda. Kami akan memerlukan tempoh notis yang munasabah untuk melaksanakan perubahan atau kemas kini tersebut.
5.2 Anda memahami dan bersetuju bahawa ID DuitNow Anda yang dihubungkan ke Akaun Anda mungkin dibatalkan pendaftaran oleh Anda atau oleh Kami, disebabkan oleh keadaan berikut:
(a) Anda ingin memindahkan ID DuitNow anda yang sedia ada ke Akaun lain di bank lain;
(b) Anda telah menukar/mengemas kini ID DuitNow Anda;
(c) Anda telah menutup Akaun Anda yang dihubungkan kepada ID DuitNow Anda;
(d) nombor telefon Mudah Alih yang telah Anda berikan kepada Kami sebagai ID DuitNow Anda telah ditamatkan dan dikitar semula untuk digunakan oleh orang lain;
(e) selepas tempoh tidak aktif; atau
(f) setelah disiasat, Kami mendapati bahawa Anda atau ID DuitNow Anda berpotensi terlibat dalam sebarang aktiviti penipuan.
5.3 Anda akan menerima pengesahan pembatalan pendaftaran daripada Kami sebaik sahaja pembatalan pendaftaran disahkan.
6. Maklumat Anda
6.1 Anda menyatakan dan menjamin bahawa ID DuitNow yang digunakan untuk pendaftaran di NAD adalah milik Anda, adalah betul, lengkap dan terkini untuk penggunaan perkhidmatan tersebut dan Anda akan segera memberitahu Kami jika terdapat sebarang perubahan pada maklumat ID DuitNow yang diberikan kepada Kami.
6.2 Anda mengakui dan bersetuju bahawa pengeluar bank peserta NAD lain boleh melakukan Pertanyaan Nama NAD bagi ID DuitNow Anda untuk tujuan mengesahkan/mengenal pasti nama Anda kepada ID DuitNow berdaftar Anda, sebagai sebahagian daripada memudahkan perkhidmatan DuitNow.
6.3 Anda mengakui dan bersetuju dengan pendedahan ID DuitNow Anda, ID Umum Anda dan Data Peribadi lain yang berkaitan kepada Pengendali NAD untuk pemprosesan, penyimpanan, dan arkib serta pendedahan kepada penghantar dana atau pedagang di bawah perkhidmatan DuitNow, sekutu kami, pembekal perkhidmatan, peserta NAD lain dan pihak ketiga yang menawarkan perkhidmatan DuitNow dan pelanggan masing-masing.
6.4 Anda mengakui dan bersetuju bahawa Kami mungkin mendedahkan maklumat ID DuitNow anda kepada sesiapa yang Kami bertanggungjawab untuk mendedahkan maklumat di bawah undang-undang atau di mana ia adalah untuk kepentingan awam, contohnya untuk mencegah atau mengesan penipuan dan penyalahgunaan.
7. Perlindungan Data
7.1 Keizinan anda dan hak Kami untuk mendedahkan maklumat adalah sebagai tambahan kepada, dan tanpa prejudis kepada hak yang diberikan kepada Anda di bawah Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 dan mana-mana undang-undang lain yang terpakai di Malaysia.
7.2 Kami hanya akan mendedahkan, menggunakan dan memproses ID DuitNow Anda untuk tujuan memudahkan perkhidmatan DuitNow.
7.3 Kami mempunyai langkah keselamatan yang munasabah (baik teknikal dan organisasi) terhadap pemprosesan ID DuitNow Anda yang menyalahi undang-undang atau tidak dibenarkan.
7.4 Kami akan memberitahu Anda secepat mungkin jika ID DuitNow Anda hilang, musnah, atau menjadi rosak, dicemarkan atau tidak boleh digunakan.
8. Liabiliti
8.1 Kami dan Pengendali NAD tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kerugian atau kerosakan yang mungkin Anda alami akibat, termasuk tetapi tidak terhad kepada:
(a) Kegagalan Anda untuk mengekalkan maklumat terkini dan/atau kegagalan Anda untuk memberikan maklumat yang tepat kepada kami;
(b) Pematuhan kami terhadap apa-apa arahan yang diberikan atau dikatakan diberikan oleh Anda yang jelas kepada orang yang munasabah yang menerima arahan tersebut;
(c) sebarang penyalahgunaan atau sebarang penggunaan yang berunsur penipuan bagi ID DuitNow Anda termasuk keadaan di mana penipuan dalam talian dilakukan melalui mana-mana Perisian Hasad;
(d) sebarang pendedahan apa-apa maklumat yang Anda telah izinkan Kami untuk mengumpulkan, menggunakan atau mendedahkan atau di mana pengumpulan, Penggunaan atau pendedahan tersebut dibenarkan atau dikehendaki didedahkan di bawah undang-undang yang terpakai di Malaysia.
9. Umum
9.1 Tertakluk kepada Syariah, kami berhak untuk menyemak pada bila-bila masa, caj tersebut untuk penggunaan perkhidmatan DuitNow, dengan memberikan Anda notis bertulis tiga puluh (30) hari melalui Aplikasi Mudah Alih. Semakan sedemikian adalah berkuat kuasa dari tarikh yang dinyatakan dalam notis. Ia menjadi tanggungjawab Anda untuk dimaklumkan atau sebaliknya mencari sebarang notis yang disiarkan secara sah. Di mana anda terus mengakses atau menggunakan perkhidmatan DuitNow selepas pemberitahuan sedemikian, Anda akan dianggap telah bersetuju dan menerima semakan sedemikian pada caj tersebut.
9.2 Anda mengakui bahawa Kami mungkin menamatkan penggunaan perkhidmatan DuitNow Anda dengan Kami atas sebarang sebab, pada bila-bila masa dan tanpa notis terlebih dahulu.
9.3 Tertakluk kepada Syariah, Anda mengakui bahawa Kami mempunyai hak untuk meminda, menukar, menyekat, mengubah, menggantung atau mengubah suai Terma dan Syarat ini dengan memberi Anda notis tiga puluh (30) hari melalui Aplikasi Mudah Alih.
9.4 Anda bersetuju dengan pengumpulan, penggunaan dan pendedahan Data Peribadi oleh Kami, ahli gabungan Kami, pembekal perkhidmatan Kami dan Operator NAD seperti yang diperlukan untuk tujuan perkhidmatan DuitNow.
9.5 Terma dan Syarat ini ditadbir oleh dan akan ditafsirkan mengikut undang-undang Malaysia dan anda bersetuju untuk menurut kepada bidang kuasa eksklusif mahkamah Malaysia.
9.6 Jika mana-mana peruntukan dalam Terma dan Syarat ini dianggap menyalahi undang-undang, tidak sah atau tidak boleh dikuatkuasakan atas apa-apa sebab, sama ada secara keseluruhan atau sebahagian, peruntukan selebihnya Terma dan Syarat ini tidak terjejas oleh menyalahi undang-undang, tidak sah atau tidak boleh dikuatkuasakan, dan akan kekal berkuat kuasa dan berkuat kuasa sepenuhnya setakat maksimum yang dibenarkan oleh undang-undang.
10. Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM)
10.1 Deposit yang disimpan oleh Pelanggan dalam Akaun Deposit Islam layak dilindungi oleh Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM). Perlindungan baki Akaun Deposit Islam yang layak adalah tertakluk kepada Terma dan Syarat ini seperti yang ditetapkan oleh PIDM. Salinan brosur PIDM telah diberikan kepada Pelanggan.
10.2 Tertakluk kepada versi terkini garis panduan yang dikeluarkan oleh PIDM dan sebarang pindaan daripadanya, sebarang deposit akan dillindungi oleh PIDM sehingga RM250,000 untuk setiap pendeposit.
Adakah artikel ini membantu?
Adakah Anda Tidak Menemui Apa yang Anda Cari?
Hantarkan soalan anda kepada kami, dan kami akan berusaha menyelesaikannya.
Hantarkan soalan anda