Terma dan Syarat DuitNow
1. Ringkasan
1.1 Dalam Terma dan Syarat DuitNow (“Terma dan Syarat”) ini, rujukan kepada “Anda” dan “Milik Anda” merujuk kepada pelanggan yang menggunakan perkhidmatan DuitNow dan mempunyai akaun dengan KAF Digital Bank Berhad (No. Syarikat 202301012417 (1506339-M)) dan rujukan kepada “Kami”, Milik Kami dan “Kita” merujuk kepada KAF Digital Bank Berhad.
2. Definisi & Tafsiran
2.1 Terma dan ungkapan berikut akan digunakan pada Terma dan Syarat ini, melainkan konteksnya menghendaki sebaliknya:
“Perkhidmatan Perbankan” bermaksud kemudahan, produk dan perkhidmatan KAF Digital Bank Berhad
yang dibuat sedia untuk Anda yang boleh diakses melalui Aplikasi Mudah Alih.
“BNM” bermaksud Bank Negara Malaysia.
"Hari Perniagaan" bermaksud mana-mana hari dari Isnin hingga Jumaat di mana Bank dibuka untuk perniagaan di Malaysia tetapi tidak termasuk sebarang cuti umum.
“Kad Debit-i” bermaksud mana-mana Kad Debit-i yang dikeluarkan oleh Bank kepada Pelanggan yang menyediakan akses elektronik kepada Akaun Deposit Islam Pelanggan, dan untuk membenarkan Pelanggan melaksanakan sebarang transaksi tertakluk kepada Terma dan Syarat Kad Debit-i Bank.
“DuitNow” bermaksud perkhidmatan tindanan Platform Pembayaran Runcit (seperti yang didefiniskan di bawah) yang membolehkan Anda memulakan dan menerima pemindahan kredit.
“ID DuitNow” bermaksud pengecam pemegang akaun seperti nombor mudah alih, kad pengenalan, nombor pasport, nombor tentera atau nombor polis (dalam kes individu) atau nombor pendaftaran perniagaan (dalam kes pelanggan korporat) atau sebarang pengecam lain yang mungkin diperkenalkan oleh Pengendali DuitNow dari semasa ke semasa.
“Pengendali DuitNow” bermaksud Payments Network Malaysia Sdn. Bhd. (No. Syarikat: 200801035403 [836743-D]).
“Akaun Deposit Islam” bermaksud Akaun Simpanan-i (SA-i) Patuh Syariah yang menawarkan Ringgit Malaysia kepada Pelanggan yang boleh diakses melalui Aplikasi Mudah Alih, tertakluk kepada Terma dan Syarat Akaun Deposit Islam Bank.
“Permintaan Carian” bermaksud permintaan(-permintaan) yang dibuat oleh Anda untuk mengakses perkhidmatan DuitNow melalui Aplikasi Mudah Alih.
“Aplikasi Mudah Alih” bermaksud Perkhidmatan Perbankan yang disediakan oleh Bank melalui
Akaun Aplikasi Mudah Alih yang dimuat turun dan dipasang oleh Anda.
“Akaun Aplikasi Mudah Alih” bermaksud akaun yang mentadbir Aplikasi Mudah Alih yang dihubungkan
kepada Akaun Deposit Islam, Kad Debit-i dan semua perkhidmatan dan produk lain yang ditawarkan oleh Bank dari semasa ke semasa.
“NAD” bermaksud Pangkalan Data Alamat Nasional yang merupakan depositori berpusat yang ditubuhkan oleh PayNet yang menghubungkan akaun bank kepada ID DuitNow penerima dan memudahkan pembayaran dibuat dengan merujuk kepada ID DuitNow Anda.
“PayNet” bermaksud Payments Network Malaysia Sdn. Bhd.
“Bayar-ke-Akaun” bermaksud akaun yang mana dana akan dipindahkan.
“Bayar-kepada-Proksi” bermaksud mekanisme yang membolehkan syarikat menghantar dana kepada individu dan perniagaan lain secara masa nyata, tanpa perlu menamakan bank benefisiari atau sebarang butiran akaun.
“Data Peribadi” bermaksud sebarang maklumat berkenaan dengan transaksi komersial yang berkaitan secara langsung atau tidak langsung dengan Anda, yang dikenal pasti atau boleh dikenal pasti daripada maklumat tersebut yang termasuk, tetapi tidak terhad kepada, nama, alamat, nombor kad pengenalan, nombor pasport, maklumat perbankan, alamat e-mel dan butiran hubungan anda.
“Platform PembayaranRuncit” bermaksud infrastruktur pembayaran berkongsi yang dibangunkan dan
dikendalikan oleh PayNet yang memudahkan pembayaran dan kutipan ditangani menggunakan proksi yang mudah diingati atau dengan nombor akaun.
“Syariah” bermaksud prinsip Syariah seperti yang ditentukan dari semasa ke semasa oleh ketetapan Majlis Penasihat Syariah BNM dan Jawatankuasa Syariah Bank. Anda dan KAF Digital Bank Bhd bersetuju bahawa hak dan kewajipan masing-masing di sini adalah bertujuan untuk dan mematuhi Syariah sebagaimana yang ditentukan dari semasa ke semasa oleh ketetapan Majlis Penasihat Syariah BNM dan Jawatankuasa Syariah Bank.
2.2 Sekiranya berlaku sebarang konflik dalam tafsiran dan terjemahan Terma dan Syarat ini dalam mana-mana bahasa, versi Bahasa Inggeris Terma dan Syarat ini akan diguna pakai.
3. Pengenalan
3.1 Terma dan Syarat ini terpakai dan mengawal penggunaan perkhidmatan DuitNow oleh Anda yang disediakan oleh Kami. Perkhidmatan DuitNow membolehkan Anda memindahkan amaun yang ditentukan oleh Anda daripada akaun bank yang ditetapkan oleh Anda yang dikekalkan dengan Kami, ke akaun bank yang disimpan oleh penerima Anda pada peserta DuitNow yang mengambil bahagian melalui nombor Pay-to-Account dan Pay-to-Proxy (Bayar melalui ID DuitNow), atau cara lain seperti yang ditetapkan oleh Kami atau Pengendali DuitNow dari semasa ke semasa.
3.2 Perkhidmatan DuitNow yang disediakan oleh Kami adalah sebahagian daripada perkhidmatan di bawah KAF Digital Bank Bhd, dan oleh itu, Terma dan Syarat ini adalah tambahan kepada dan hendaklah dibaca bersama dengan Terma dan Syarat Aplikasi Mudah Alih KAF Digital Bank Bhd. Sebarang penggunaan perkhidmatan DuitNow dan penerimaan Terma dan Syarat ini oleh mana-mana orang atau pengguna lain yang dibenarkan oleh Anda untuk tujuan Aplikasi Mudah Alih akan dianggap sebagai penggunaan Aplikasi Mudah Alih oleh Anda dan penerimaan Terma dan Syarat ini oleh Anda.
4. Perkhidmatan DuitNow
4.1 Untuk Anda menerima dana melalui DuitNow, Anda mesti mendaftar terlebih dahulu di Aplikasi Mudah Alih.
4.2 Jika Anda ingin menghantar dana melalui DuitNow, Anda mesti memulakan pembayaran terlebih dahulu dengan memasukkan ID DuitNow penerima dalam Aplikasi Mudah Alih
4.3 Kami akan melakukan 'Permintaan Carian' untuk mengesahkan pendaftaran ID DuitNow penerima di NAD dan jika penerima telah didaftarkan, Kami akan memaparkan nama penerima DuitNow berdaftar tersebut.
4.4 Anda bertanggungjawab untuk kemasukan yang betul bagi ID DuitNow penerima dan memastikan bahawa nama penerima yang dipaparkan adalah penerima dana yang dimaksudkan sebelum mengesahkan transaksi DuitNow.
4.5 Kami akan memberitahu Anda tentang status setiap transaksi DuitNow yang berjaya, gagal atau ditolak melalui Aplikasi Mudah Alih.
4.6 Anda mengakui dan bersetuju bahawa Kami tidak mempunyai kewajipan untuk dan tidak akan dikehendaki untuk mengambil sebarang langkah untuk mengesahkan atau mendapatkan sebarang pengesahan lain daripada mana-mana pihak sama ada penerima berdaftar tersebut adalah penerima yang dimaksudkan, dan Kami tidak akan bertanggungjawab untuk memindahkan dana kepada penerima berdaftar tersebut walaupun orang tersebut bukan penerima yang dimaksudkan.
4.7 Menurut Klausa 4.5 di atas, Anda bersetuju dan memahami bahawa apabila transaksi DuitNow telah disahkan, ia akan dianggap tidak boleh ditarik balik dan Anda tidak akan dapat membatalkan, menghentikan atau melakukan sebarang perubahan pada transaksi DuitNow tersebut.
4.8 Perkhidmatan DuitNow tidak boleh digunakan untuk sebarang aktiviti tidak patuh Syariah.
5. Permintaan Carian Berbilang
5.1 Anda dinasihatkan untuk tidak mengemukakan beberapa "Permintaan Carian" kepada Kami tanpa transaksi DuitNow yang disahkan, sama ada status "berjaya", "belum selesai" atau "ditolak". Kami tidak akan memaparkan hasil "Permintaan Carian" pada lima (5) kali berturut-turut Permintaan Carian yang tidak diikuti dengan transaksi DuitNow yang disahkan.
5.2 Tanpa prejudis kepada mana-mana hak dan remedi Kami, Kami berhak untuk menamatkan atau menggantung akses Anda kepada dan penggunaan perkhidmatan DuitNow sekiranya Kami menganggap mengikut budi bicara mutlak Kami bahawa penggunaan yang tidak wajar, berunsur penipuan atau mencurigakan sedang dibuat ke atas perkhidmatan DuitNow, seperti di mana beberapa "Permintaan Look-Up" diserahkan tanpa transaksi DuitNow yang disahkan. Anda dinasihatkan untuk menghubungi Pusat Perhubungan Bank Kami sekiranya anda menghadapi sebarang isu berkaitan perkara di atas.
6. Pendapatan Semula Dana
6.1 Anda mempunyai hak berkaitan dengan penyiasatan dan pendapatan semula pembayaran yang silap, penipuan dan transaksi DuitNow yang tidak dibenarkan yang dibuat daripada akaun Anda dan Kami akan menyiasat dan memberikan nasihat yang berkaitan kepada Anda menurut klausa ini.
7. Transaksi DuitNow yang Silap
7.1 Jika Anda telah membuat transaksi DuitNow yang silap, Anda boleh meminta untuk mendapatkan semula dana dalam tempoh sepuluh (10) Hari Perniagaan dari tarikh transaksi DuitNow yang salah dibuat dan Kami akan bekerjasama dengan bank penerima yang terlibat untuk memulangkan dana tersebut kepada Anda dalam tempoh tujuh (7) Hari Perniagaan dengan syarat bahawa syarat-syarat berikut dipenuhi:
(a) Dana tersebut sebenarnya telah dikreditkan secara silap ke dalam akaun penerima yang terlibat;
(b) Jika dana telah dikreditkan secara silap, sama ada baki dalam akaun penerima yang terlibat adalah
mencukupi untuk menampung jumlah pendapatan semula dana;
(c) Jika bakinya mencukupi untuk menampung jumlah pendapatan semula, dana yang dikreditkan secara
tersilap mungkin boleh didapatkan semula; dan
(d) Jika baki tidak mencukupi untuk menampung jumlah pendapatan semula, dana yang dikreditkan secara
tersilap mungkin tidak boleh didapatkan semula sepenuhnya dan bank penerima mungkin mengirimkan
sebahagian dana yang boleh didapatkan semula kepada Anda.
7.2 Bagi sebarang permintaan untuk mendapatkan semula dana antara sebelas (11) Hari Perniagaan dan tujuh (7) bulan dari tarikh transaksi DuitNow yang silap dibuat, permintaan tersebut hendaklah tertakluk kepada syarat-syarat berikut:
(a) Peserta penerima yang terlibat berpuas hati sepenuhnya bahawa dana telah tersilap dikreditkan kepada penerima yang terlibat; dan
(b) Menyampaikan pemberitahuan kepada penerima yang terlibat secara bertulis mengenai permintaan
pendapatan semula dana yang mana dana yang dikreditkan secara tersilap akan didapatkan semula
melalui mendebit akaun penerima yang terlibatdalam tempoh sepuluh (10) Hari Perniagaan selepas
pemberitahuan melainkan penerima yang terlibatmemberikan bukti yang munasabah bahawa penerima
terlibatberhak mendapat dana berkenaan. Selepas lima belas (15) Hari Perniagaan, jika penerima
terlibat gagal membuktikan kelayakan mereka kepada dana, bank penerima terlibathendaklah mendebit
akaun penerima terlibatdan mengirimkan semula dana kepada Anda.
7.3 Bagi sebarang permintaan untuk mendapatkan semula dana selepas tujuh (7) bulan dari tarikh transaksi DuitNow yang silap, permintaan tersebut hendaklah tertakluk kepada syarat berikut:
(a) Bank penerima yang terlibatberpuas hati sepenuhnya bahawa dana telah tersilap dikreditkan kepada
penerima yang terlibat;
(b) Bank penerima yang terlibathendaklah mendapatkan daripada penerima yang terlibatkeputusan sama ada untuk memberikan kebenaran dalam tempoh sepuluh (10) Hari Perniagaan; dan
(c) Sebaik sahaja persetujuan diperoleh, bank penerima yang terlibathendaklah mendebit akaun penerima
yang terlibatdan mengirimkan semula dana kepada Anda dalam masa satu (1) Hari Perniagaan.
8. Transaksi DuitNow Tanpa Kebenaran atau Berunsur Penipuan
8.1 Untuk transaksi DuitNow yang tidak dibenarkan oleh Anda atau yang berunsur penipuan, Kami akan, apabila menerima laporan daripada Anda yang mendakwa bahawa transaksi DuitNow yang tidak dibenarkan atau berunsur penipuan telah dibuat, mengirimkan dana semula kepada Anda dengan syarat syarat berikut dipenuhi:
(a) Kami akan menjalankan penyiasatan dan menentukan dalam tempoh empat belas (14) Hari Perniagaan, jika pembayaran tanpa kebenaran atau berunsur penipuan berlaku; dan
(b) Jika Kami berpuas hati bahawa arahan pembayaran yang tidak dibenarkan atau berunsur penipuan itu
memang berlaku dan bukan disebabkan oleh Anda, Kami akan memulakan proses pembalikan di mana
semua debit yang diposkan ke akaun Anda yang timbul daripada arahan pembayaran yang tidak
dibenarkan atau berunsur penipuan akan diterbalikkan.
9. Liabiliti dan Indemniti
9.1 Anda mengakui dan bersetuju bahawa, melainkan jika dilarang secara nyata oleh mana-mana undang-undang bertulis, Kami dan Pengendali DuitNow tidak akan bertanggungjawab kepada anda atau mana-mana pihak ketiga untuk apa-apa kerugian, liabiliti, kos, ganti rugi, tuntutan, tindakan atau prosiding dalam apa jua bentuk secara langsung, tidak langsung atau berbangkit berkenaan dengan apa-apa perkara dalam apa jua bentuk yang berhubung dengan perkhidmatan DuitNow yang ditawarkan oleh Kami:
(a) Kecuaian, peninggalan, salah laku atau pelanggaran Anda terhadap mana-mana Terma dan Syarat ini;
(b) Sebarang pemindahan dana yang salah oleh Anda, termasuk sebarang pemindahan dana kepada ID
DuitNow yang salah, penerima yang salah atau pihak ketiga yang salah, sama ada dengan sengaja atau
sebaliknya;
(c) Sebarang kegagalan, kelewatan, kesilapan atau ketidakhantaran dana disebabkan oleh penyelenggaraan sistem, kerosakan atau ketidaksediaan mana-mana rangkaian, perisian atau perkakasan Aplikasi Mudah Alih dan Pengendali DuitNow;
(d) Penggantungan, penamatan atau pemberhentian perkhidmatan DuitNow; atau
(e) Sebarang transaksi DuitNow yang tidak dibenarkan atau berunsur penipuan yang tidak disebabkan oleh kami atau dikaitkan dengan kami.
9.2 Anda hendaklah menanggung rugi, Kami, ahli gabungan Kami, dan Pengendali DuitNow bebas daripada dan terhadap sebarang tuntutan, prosiding, tindakan, kerugian, kerosakan, kos (termasuk semua kos undang-undang atas dasar indemniti), perbelanjaan atau liabiliti, sama ada yang boleh diramalkan atau sebaliknya, yang terhasil atau timbul berkaitan dengan apa-apa kesalahan, tindakan atau peninggalan yang Anda hadkan (termasuk tetapi tidak terhad kepada kelakuan salah, pelanggaran atau kecuaian Anda).
10. Umum
10.1 Tertakluk kepada Syariah, kami berhak untuk menyemak pada bila-bila masa, caj tersebut untuk penggunaan perkhidmatan DuitNow, dengan memberikan Anda notis bertulis tiga puluh (30) hari melalui Aplikasi Mudah Alih. Semakan sedemikian adalah berkuat kuasa dari tarikh yang dinyatakan dalam notis. Ia menjadi tanggungjawab Anda untuk dimaklumkan atau sebaliknya mencari sebarang notis yang disiarkan secara sah. Di mana anda terus mengakses atau menggunakan perkhidmatan DuitNow selepas pemberitahuan sedemikian, Anda akan dianggaptelah bersetuju dan menerima semakan sedemikian pada caj tersebut.
10.2 Anda mengakui bahawa Kami mungkin menamatkan penggunaan perkhidmatan DuitNow Anda dengan Kami atas sebarang sebab, pada bila-bila masa dan tanpa notis terlebih dahulu.
10.3 Tertakluk kepada Syariah, Anda mengakui bahawa Kami mempunyai hak untuk meminda, menukar, menyekat, mengubah, menggantung atau mengubah suai Terma dan Syarat ini dengan memberi Anda notis tiga puluh (30) hari melalui Aplikasi Mudah Alih.
10.4 Anda bersetuju dengan pengumpulan, penggunaan dan pendedahan Data Peribadi oleh Kami, ahli gabungan Kami, pembekal perkhidmatan Kami dan Pengendali DuitNow seperti yang diperlukan untuk tujuan perkhidmatan DuitNow.
10.5 Terma dan Syarat ini ditadbir oleh dan akan ditafsirkan mengikut undang-undang Malaysia dan anda bersetuju untuk menurut kepada bidang kuasa eksklusif mahkamah Malaysia.
10.6 Jika mana-mana peruntukan dalam Terma dan Syarat ini dianggap menyalahi undang-undang, tidak sah atau tidak boleh dikuatkuasakan atas apa-apa sebab, sama ada secara keseluruhan atau sebahagian, peruntukan selebihnya Terma dan Syarat ini tidak terjejas oleh menyalahi undang-undang, tidak sah atau tidak boleh dikuatkuasakan, dan akan kekal berkuat kuasa dan berkuat kuasa sepenuhnya setakat maksimum yang dibenarkan oleh undang-undang.
11. Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM)
11.1 Deposit yang disimpan oleh Pelanggan dalam Akaun Deposit Islam layak dilindungi oleh Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM). Perlindungan baki Akaun Deposit Islam yang layak adalah tertakluk kepada Terma dan Syarat ini seperti yang ditetapkan oleh PIDM. Salinan brosur PIDM telah diberikan kepada Pelanggan.
11.2 Tertakluk kepada versi terkini garis panduan yang dikeluarkan oleh PIDM dan sebarang pindaan daripadanya, sebarang deposit akan dillindungi oleh PIDM sehingga RM250,000 untuk setiap pendeposit.
Adakah artikel ini membantu?
Adakah Anda Tidak Menemui Apa yang Anda Cari?
Hantarkan soalan anda kepada kami, dan kami akan berusaha menyelesaikannya.
Hantarkan soalan anda