Terma & Syarat Akaun Deposit Islamik dan Kad Debit-i
Terma dan Syarat Mentadbir Akaun Deposit Islam
“SEBELUM ANDA MENEKAN PADA BUTANG “SAYA SETUJU”, SILA BACA TERMA DAN SYARAT BERIKUT DENGAN TELITI. DENGAN MENEKAN BUTANG “SAYA SETUJU”, ANDA MENANDAKAN PERSETUJUAN ANDA TERHADAP TERMA DAN SYARAT INI DAN ANDA AKAN TERIKAT DENGAN YANG SAMA.”
1. Ringkasan
1.1 Berikut adalah Terma dan Syarat yang mentadbir Akaun Deposit Islam Pelanggan, seperti yang dipinda dari semasa ke semasa. Penggunaan Akaun Deposit Islam oleh Pelanggan akan ditadbir oleh Terma dan Syarat ini, termasuk semua kehendak, arahan, peraturan, dan garis panduan berkaitan dengannya yang dikeluarkan oleh Bank dan mana-mana pihak berkuasa yang mempunyai bidang kuasa atas Bank, pada bila-bila masa dan dari semasa ke semasa. Pelanggan dinasihatkan untuk membaca dan memahami Terma dan Syarat ini dengan teliti sebelum bersetuju untuk menerima Terma dan Syarat ini secara digital.
2. Definisi & Tafsiran
2.1 Terma dan ungkapan berikut akan terpakai pada Terma dan Syarat ini, melainkan konteksnya menghendaki sebaliknya:
“ABM” merujuk kepada Persatuan Bank-Bank di Malaysia (Association of Banks in Malaysia).
“AIBIM” merujuk kepada Persatuan Perbankan Islam dan Institusi Kewangan Malaysia (Association of Islamic Banking and Financial Institutions Malaysia)
“PIN ATM” merujuk kepada nombor pengenalan peribadi berangka enam digit (PIN ATM) untuk Kad Debit-i yang dikeluarkan kepada Pelanggan di bawah Akaun Deposit Islam Pelanggan.
“Bank” merujuk kepada KAF Digital Bank Berhad (No. Syarikat 202301012417 (1506339-M))
“Pusat Perhubungan Bank” bermaksud butiran Bank seperti berikut:
Nombor telefon : 03-8744 3331
Emel : hello@kaf.com.my
“Perkhidmatan Perbankan” bermaksud kemudahan, produk dan perkhidmatan Bank yang disediakan kepada Pelanggan pada Aplikasi Mudah alih Bank.
“BNM” bermaksud Bank Negara Malaysia.
“CCRIS” merujuk kepada Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (Central Credit Reference Information System) yang dimiliki dan dikendalikan oleh BNM untuk memudahkan pengurusan risiko kredit di kalangan bank.
“CGC” merujuk kepada Credit Guarantee Corporation (Malaysia) Berhad. “Pelanggan” bermaksud pemegang Akaun Deposit Islam.
“Kad Debit-i” bermaksud mana-mana Kad Debit-i yang dikeluarkan oleh Bank kepada Pelanggan yang menyediakan akses elektronik kepada Akaun Deposit Islam Pelanggan, dan untuk membenarkan Pelanggan melaksanakan sebarang transaksi tertakluk kepada Terma dan Syarat Kad Debit-i Bank.
“Entiti/Entiti-Entiti” di sini termasuk syarikat, perbadanan, syarikat milikan tunggal, perusahaan kecil sederhana, perkongsian, persatuan perkongsian liabiliti terhad, persatuan, pertubuhan, pertubuhan koperasi, jawatankuasa pengurusan, amanah, kesatuan sekerja dan kelab yang ditubuhkan atau diiktiraf oleh undang-undang Malaysia.
“Standard Kod QR Kebangsaan DuitNow” merujuk kepada spesifikasi yang dibangunkan dan diuruskan oleh PayNet untuk kes penggunaan QR yang boleh dikendalikan domestik.
“QR Duitnow” merujuk kepada perkhidmatan yang dimiliki oleh PayNet yang memudahkan pembayaran atau pemindahan di seluruh industri dengan mengimbas kod QR (Respon Pantas) yang mematuhi Standard Kod QR Kebangsaan DuitNow.
“FEN” bermaksud Notis Dasar Pertukaran Asing (Foreign Exchange Policy Notices) yang dikeluarkan oleh BNM.
“IFSA 2013” merujuk kepada Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 (Islamic Financial Services Act 2013)
“Arahan” merujuk kepada sebarang permintaan, permohonan, kebenaran atau arahan dalam sebarang bentuk yang diberikan atau dihantar melalui Aplikasi Mudah alih kepada Bank oleh Pelanggan.
“Akaun Deposit Islam” bermaksud Akaun Simpanan-i (SA-i) patuh Syariah yang menawarkan kedua-dua Ringgit Malaysia kepada Pelanggan tertakluk kepada Terma dan Syarat Akaun Deposit Islam Bank.
“Akaun Dorman” Bermaksud akaun perbankan akan dianggap sebagai dorman jika tiada transaksi untuk tempoh dua belas (12) bulan berterusan atau tempoh lain yang ditentukan oleh Bank mengikut budi bicaranya.
"Aplikasi Mudah Alih" atau "App Mudah alih" atau "App" merujuk kepada definisi Aplikasi Mudah alih tertakluk kepada Terma dan Syarat Aplikasi Mudah alih Bank.
“Kumpulan Syarikat KAF” merujuk kepada syarikat induk Bank, semua anak syarikatnya yang berkaitan termasuk Bank.
“Peranti Mudah alih” bermaksud sebarang peranti elektronik atau telekomunikasi Mudah alih, termasuk tanpa terhad kepada, telefon Mudah alih, telefon pintar atau tablet, yang boleh digunakan untuk mengakses Aplikasi Mudah alih.
“Penerima Serah Hak Rasmi” bermaksud Pendaftar di Jabatan Insolvensi Malaysia.
“POPK” bermaksud Perkhidmatan Ombudsman Pasaran Kewangan, yang merupakan badan penyelesaian pertikaian pengguna kewangan.
"Kata Laluan" bermaksud rentetan aksara unik (termasuk simbol abjad angka dan terpilih) yang dipilih oleh Pelanggan dan hanya diketahui oleh Pelanggan dan sistem komputer Bank, membentuk bahagian lain tandatangan elektronik Pelanggan, yang mesti dimasukkan oleh Pelanggan untuk membolehkan sistem Aplikasi Mudah alih mengesahkan Nama Pengguna Pelanggan dan memberikan Pelanggan akses kepada Aplikasi Mudah alih.
“Ringgit Malaysia” merujuk kepada mata wang Malaysia yang sah.
“Kod Keselamatan” bermaksud kelayakan keselamatan yang digunakan untuk mengenal pasti Pelanggan apabila Pelanggan mengakses dan menggunakan Aplikasi Mudah Alih yang terdiri daripada Kata Laluan, nama pengguna, PIN ATM, Kod Selamat, kod pendaftaran, kod set semula dan termasuk sebarang kod keselamatan lain yang mungkin dikeluarkan/dilaksanakan oleh Bank dari semasa ke semasa dengan notis terlebih dahulu kepada Pelanggan.
“Syariah” bermaksud prinsip Syariah seperti yang ditentukan dari semasa ke semasa oleh keputusan Majlis Penasihat Syariah BNM dan Jawatankuasa Syariah Bank. Pelanggan dan Bank bersetuju bahawa hak dan kewajipan masing-masing di sini bertujuan untuk dan selaras dengan Syariah seperti yang ditentukan dari semasa ke semasa oleh keputusan Majlis Penasihat Syariah BNM dan Jawatankuasa Syariah Bank.
“Majlis Penasihat Syariah” merujuk kepada Majlis Penasihat Syariah BNM.
“Jawatankuasa Syariah” merujuk kepada jawatankuasa Syariah Bank
“PayNet” merujuk kepada Payment Network Malaysia Sdn. Bhd. “PDF” bermaksud Portable Document Format.
“Notis Privasi” bermaksud polisi-polisi dan prinsip-prinsip Bank yang berkaitan dengan pengumpulan, penggunaan dan penyimpanan maklumat peribadi Pelanggan sedia ada dan bakal pelanggan.
"Qard” bermaksud kontrak meminjamkan wang oleh pemberi pinjaman kepada peminjam di mana peminjam dikehendaki membayar balik jumlah gantian yang setara kepada pemberi pinjaman.
“Ujrah” merujuk kepada yuran dan caj yang dikenakan menurut perkhidmatan yang dilakukan oleh Bank untuk Pelanggan menurut Akaun Deposit Islam.
“Nama pengguna” merujuk kepada nama unik yang terdiri daripada rentetan aksara yang dipilih oleh Pelanggan, membentuk satu bahagian tandatangan elektronik Pelanggan di bawah ini dan merupakan satu-satunya cara yang membolehkan Bank mengenal pasti Pelanggan, yang mesti dimasukkan oleh Pelanggan agar sistem Aplikasi Mudah alih mengaitkan Nama Pengguna Pelanggan dengan profil pengguna Pelanggan dan Akaun Deposit Islam Pelanggan.
2.2 Perkataan dalam bentuk tunggal adalah termasuk bentuk jamak dan sebaliknya.
2.3 Perkataan yang membawa maksud jantina maskulin adalah termasuk jantina feminin dan neuter dan sebaliknya.
2.4 Semua rujukan kepada peruntukan statut termasuk perundangan subsidiari dan semua pengubahsuaian, pensijilan semula dan penggubalan semula atau kepada statut seumpamanya dan perundangan subsidiari tersebut dari semasa ke semasa dan yang sedang berkuat kuasa.
2.5 Mana-mana istilah perbankan yang tidak didefinisikan atau diterangkan secara khusus hendaklah ditafsirkan mengikut amalan am bank dan syarikat kewangan di Malaysia.
2.6 Sekiranya berlaku sebarang konflik dalam tafsiran dan terjemahan Terma dan Syarat ini dalam mana-mana bahasa, versi Bahasa Inggeris Terma dan Syarat ini akan diguna pakai.
3. Syariah Berkenaan dengan Akaun Deposit Islam
3.1 Akaun Deposit Islam akan berdasarkan kontrak Syariah Qard.
3.2 Dalam Akaun Deposit Islam, Pelanggan akan menjadi pemberi pinjaman dan Bank akan menjadi peminjam. Menurut Terma dan Syarat ini, apabila Pelanggan mendepositkan wang ke dalam Akaun Deposit Islam Pelanggan, Bank akan menggunakan wang tersebut, yang diwakili oleh jumlah yang ada pada kredit Akaun Deposit Islam Pelanggan, untuk sebarang aktiviti patuh Syariah yang dianggap sesuai oleh Bank. Tertakluk kepada Terma dan Syarat ini, Bank terikat untuk membayar balik keseluruhan jumlah yang ada pada kredit akaun Pelanggan apabila diminta oleh Pelanggan.
3.3 Sebarang keuntungan yang dijana oleh Bank daripada penggunaan baki tersebut hendaklah menjadi milik Bank. Bank boleh memberikan hadiah (Hibah) kepada Pelanggan sebagai tanda penghargaan kerana menggunakan Akaun Deposit Islam. Pelanggan boleh menerima atau tidak menerima Hibah kerana pemberian Hibah adalah mengikut budi bicara Bank untuk diberikan kepada Pelanggan. Bank tidak terikat oleh undang-undang untuk memberikan Hibah kepada Pelanggan.
3.4 Selain itu, Akaun Deposit Islam juga akan menggunakan Syariah dan/atau kontrak lain yang diluluskan oleh BNM seperti Ujrah dan Bai' al - Sarf.
(a) Ujrah
Bank akan menentukan jenis perkhidmatan dan caj Ujrah, dan ini akan diumumkan di dalam Aplikasi Mudah alih.
4. Membuka Akaun Deposit Islam
4.1 Pembukaan, penyelenggaraan dan penggunaan Akaun Deposit Islam adalah tertakluk kepada kehendak borang yang ditetapkan oleh Bank termasuk umur, jenis Entiti, dan pengenalan dokumen. Sebarang permohonan untuk mendaftar bagi Akaun Deposit Islam dan akses melalui Aplikasi Mudah alih, akan tertakluk kepada kelulusan Bank. Bank berhak untuk menerima atau menolak sebarang permohonan, menafikan akses kepada Akaun Deposit Islam Pelanggan, mengehadkan akses atau transaksi Pelanggan atau membatalkan akses Pelanggan kepada Akaun Deposit Islam.
4.2 Pemohon adalah individu:
(a) pemohon mestilah orang sebenar, pemastautin, dan mempunyai kuasa untuk menjadi pemegang Akaun Deposit Islam. Pemohon akan dianggap sebagai pemegang Akaun Deposit Islam. Sebaik sahaja permohonan diluluskan, hanya Pelanggan berhak ke atas baki kredit dalam Akaun Deposit Islam;
(b) Akaun luaran boleh dibuka oleh bukan pemastautin (iaitu seseorang, firma, institusi atau syarikat yang bukan pemastautin di Malaysia);
(c) Seorang bukan pemastautin tidak dibenarkan mempunyai akaun pemastautin; dan/atau
(d) Sumber dan penggunaan dana dalam akaun adalah tertakluk kepada peraturan yang dikenakan di bawah IFSA 2013 dan FEN.
4.3 Pelanggan akan memberikan semua data peribadi yang diperlukan oleh Bank melalui cara yang ditentukan oleh Bank. Pelanggan juga mengisytiharkan bahawa semua maklumat yang diberikan adalah betul pada setiap masa.
4.4 Adalah penting bagi Pelanggan untuk memastikan bahawa data peribadi Pelanggan seperti alamat, nombor telefon, penandatangan(-penandatangan) diberi kuasa yang diberikan kepada Bank adalah tepat dan sentiasa dikemas kini pada setiap masa. Ini adalah untuk membolehkan Bank menyampaikan komunikasi mengenai operasi akaun dan sebarang aktiviti berkaitan pemasaran. Bank berhak untuk menganggap bahawa tiada perubahan sehingga Bank telah menerima notis yang diberikan oleh Pelanggan.
4.5 Pelanggan mengakui bahawa Akaun Deposit Islam adalah tanpa buku simpanan dan E-Penyata akan disediakan melalui Aplikasi Mudah alih menurut Klausa 8 di bawah.
4.6 Pelanggan dikehendaki melakukan pemindahan kredit minimum RM10 untuk tujuan mengesahkan butiran pemilik akaun daripada institusi kewangan yang diiktiraf.
5. Deposit dan Pengeluaran
5.1 Bank berhak untuk menetapkan dan mengubah dari semasa ke semasa jumlah minimum yang perlu didepositkan atau jumlah minimum yang boleh dikeluarkan pada mana-mana satu masa dalam Akaun Deposit Islam. Perubahan tersebut hendaklah dimaklumkan kepada Pelanggan dalam masa dua puluh satu (21) hari dari tarikh perubahan melalui pemberitahuan pada Aplikasi Mudah alih.
5.2 Sebarang deposit tunai dan/atau pengeluaran boleh dibuat dengan menggunakan mana-mana pembekal perkhidmatan dan/atau terminal yang dibenarkan oleh Bank dan tertakluk kepada Terma dan Syarat ini.
5.3 Pelanggan boleh mengeluarkan daripada akaun sehingga had seperti yang diumumkan oleh Bank melalui Aplikasi Mudah alih atau menyemak dari semasa ke semasa dan tertakluk kepada baki yang tersedia dalam akaun. Akaun Deposit Islam Pelanggan hendaklah disifatkan telah ditutup selepas pengeluaran keseluruhan baki yang tersedia dalam akaun atau mengikut kuat kuasa undang-undang atau menurut Klausa 10.
6. Hak Bank untuk Akaun Debit
6.1 Pelanggan, dengan ini bersetuju untuk membayar dan memberi kuasa kepada Bank untuk mendebit Akaun Deposit Islam Pelanggan untuk sebarang draf, kiriman pos dan wang atau instrumen lain atau untuk sebarang caj/perbelanjaan termasuk caj Ujrah yang ditanggung akibat daripadanya dan apa-apa yuran atau komisen lain, atau untuk apa-apa caj perkhidmatan yang berkenaan, yuran penutupan awal bagi Akaun Deposit Islam, yuran penyelenggaraan dan apa-apa bayaran dan caj lain yang munasabah yang dikenakan oleh Bank dari semasa ke semasa atau cukai yang berkenaan sedemikian sama ada sedang berkuat kuasa atau akan dilaksanakan dan boleh didakwa oleh undang-undang, untuk perkhidmatan dan kemudahan yang diberikan kepada Pelanggan, walaupun pendebitan tersebut boleh menyebabkan Akaun Deposit Islam terlebih keluar. Pelanggan hendaklah membayar jumlah terlebih keluar dengan segera kepada Bank. Pelanggan hendaklah bertanggungjawab untuk membayar ta'widh (pampasan) ke atas jumlah terlebih keluar berdasarkan kadar Pasaran Wang Antara Bank Islam jika Pelanggan gagal menyelesaikan jumlah terlebih keluar selepas tiga (3) hari Akaun Deposit Islam terlebih keluar.
6.2 Bank hendaklah, pada bila-bila masa untuk mendebit jumlah yang berkenaan daripada Akaun Deposit Islam Pelanggan tanpa kebenaran Pelanggan terlebih dahulu jika Pelanggan bukan penerima yang dimaksudkan bagi Akaun Deposit Islam dalam keadaan berikut:
(a) terdapat kesilapan arahan pembayaran yang disebabkan oleh pihak ketiga yang memulakan transaksi yang ditujukan kepada penerima yang salah, membawa jumlah yang salah atau pendua;
(b) terdapat/ada arahan pembayaran yang silap yang telah dipindahkan secara salah oleh institusi kewangan lain atau oleh Bank kepada pihak lain yang termasuk tetapi tidak terhad kepada menjana transaksi yang tidak sah, tidak betul, tersalah arah atau pendua disebabkan oleh kesilapan teknikal atau kesilapan operasi yang bukan kesalahan pihak ketiga;
(c) keilapan pembayaran yang disebabkan oleh sistem pembayaran disebabkan oleh kesilapan teknikal atau operasi yang mengakibatkan transaksi yang salah atau pendua; atau
(d) arahan pembayaran tanpa kebenaran atau penipuan yang tidak dimulakan oleh pihak ketiga atau transaksi yang telah didorong oleh cara yang berunsur penipuan atau palsu.
6.3 Pelanggan selanjutnya berjanji untuk membayar balik semua kemasukan kredit yang salah ke dalam Akaun Deposit Islam Pelanggan dan menanggung rugi Bank terhadap sebarang kerugian yang mungkin ditanggung oleh Bank disebabkan oleh kemasukan kredit yang salah.
7. Hak Bank untuk Tolakan
7.1 Pelanggan bersetuju bahawa sebagai tambahan kepada apa-apa lien am atau hak lain yang serupa yang Bank sebagai jurubank mungkin berhak di sisi undang-undang, Bank boleh pada bila-bila masa, dengan notis dua puluh satu (21) hari terdahulu, menggabungkan atau menyatukan semua atau mana-mana Akaun Deposit Islam Pelanggan dan mana-mana akaun lain yang Pelanggan miliki dengan Bank dengan dan liabiliti kepada Bank walau mana-mana ditempatkan dan menolak atau memindah mana-mana jumlah yang ada dalam kredit Akaun Deposit Islam ini dalam atau terhadap penyelesaian sebarang liabiliti kami kepada Bank sama ada liabiliti tersebut kepada Bank pada semasa, masa hadapan, sebenar, bersyarat, utama atau cagaran atau bersama atau berbilang.
7.2 Jika gabungan, penolakan atau pemindahan tersebut memerlukan penukaran satu mata wang kepada mata wang lain, penukaran tersebut hendaklah dikira pada kadar pertukaran spot semasa Bank (sebagaimana ditentukan secara konklusif oleh Bank) untuk membeli mata wang yang Pelanggan bertanggungjawab dengan mata wang sedia ada yang ditukar sedemikian. Bank tidak akan bertanggungjawab atas sebarang kerugian yang timbul akibat daripada melaksanakan haknya di sini.
7.3 Jika liabiliti yang Pelanggan berhutang kepada Bank adalah bersyarat atau pada masa hadapan, Bank hendaklah mempunyai budi bicara yang wajar untuk menggantung kewajipan Bank untuk membuat pembayaran sebarang jumlah yang ada terhadap kredit mana-mana Akaun Deposit Islam sehingga kejadian bersyarat atau berlaku masa hadapan.
7.4 Bank hendaklah menguntukkan, menahan atau menolak Akaun Deposit Islam mengikut cara yang difikirkan sesuai oleh Bank.
8. E-Penyata
8.1 E-Penyata ialah penyata elektronik yang diberikan kepada Pelanggan oleh Bank yang disediakan melalui Aplikasi Mudah alih.
8.2 E-Penyata melalui Aplikasi Mudah alih tersedia pada setiap bulan atau pada kekerapan yang ditentukan oleh Bank. Pelanggan mestilah merupakan pengguna Aplikasi Mudah alih berdaftar dan telah mendaftar untuk perkhidmatan E-Penyata di mana Pelanggan boleh melihat E-Penyata.
8.3 Pelanggan bersetuju dan berjanji untuk memeriksa dengan berhati-hati bahawa semua entri dalam E-Penyata dengan segera dan melaporkan dengan segera kepada Bank sebarang kesilapan atau percanggahan yang terdapat dalam E-Penyata. Jika Bank tidak menerima apa-apa pemberitahuan secara bertulis dalam masa dua puluh satu (21) hari dari tarikh E-penyata sebarang kesilapan atau percanggahan berkaitan dengan entri Kad Debit-i dalam E-Penyata, maka Pelanggan hendaklah menerima entri sedemikian yang dibuat sehingga tarikh entri terakhir dalam E-Penyata sebagai betul, mengikat, dan muktamad dan menerima pakai semua pengeluaran atau debit lain kepada Akaun Deposit Islam.
8.4 Sekiranya tiada pemberitahuan daripada Pelanggan mengikut cara yang dinyatakan dalam klausa di atas, E-Penyata hendaklah menjadi bukti konklusif pengesahan dan penerimaan Pelanggan terhadap ketepatan E-Penyata.
8.5 Perkhidmatan E-Penyata membolehkan Pelanggan melihat, menyimpan dan mencetak E-Penyata dalam format PDF atau format lain yang mungkin disediakan oleh Bank dari semasa ke semasa, tertakluk kepada Terma dan Syarat ini.
9. Pengecualian Liabiliti
9.1 Apabila Bank menerima atau menanggung liabiliti bagi pihak Pelanggan atau atas permintaan Pelanggan, sebarang dana atau sekuriti dan barang berharga lain yang didepositkan dengan Bank kepunyaan Pelanggan dan di tangan Bank, ia secara automatik akan menjadi jaminan kepada Bank. Bank hendaklah mempunyai hak untuk mengekalkan dana atau sekuriti atau barang berharga tersebut di dalam tangan Bank atau mana-mana bahagiannya dan berhak mengikut budi bicara mutlaknya, mahupun untuk tidak menghormati cek Pelanggan sehingga liabiliti itu diselesaikan.
9.2 Pelanggan dengan ini memberi kebenaran kepada Bank untuk mendedahkan maklumat seperti yang mungkin diperlukan oleh BNM dalam mematuhi arahan Pelanggan dan/atau kepada syarikat dalam Kumpulan Syarikat KAF dan institusi kewangan lain untuk tujuan penilaian kredit yang bona fide. Dengan berbuat demikian, Bank hendaklah dibebaskan daripada sebarang tanggungjawab atau liabiliti walau apa pun.
9.3 Sekiranya Bank melantik atau berkewajipan untuk melantik peguamcara untuk menguatkuasakan mana-mana haknya di bawah ini atau sebaliknya sama ada melalui prosiding kehakiman atau apa-apa cara lain berhubung dengan Akaun Deposit Islam Pelanggan, Pelanggan hendaklah bertanggungjawab untuk membayar kepada Bank semua kos, yuran dan caj berkaitan dengan Terma dan Syarat ini dan Bank berhak untuk mendebit akaun tersebut dengan semua kos, yuran dan caj yang berkaitan.
9.4 Pelanggan bersetuju bahawa Bank tidak akan bertanggungjawab atas, dan Pelanggan hendaklah menanggung rugi Bank sepenuhnya dan memastikan Bank bebas terhadap semua kerugian, kos dan perbelanjaan yang mungkin ditanggung oleh Pelanggan atau oleh Bank dengan mana-mana atau semua akaun perbankan walau apa jua pun, atau pelaksanaan oleh Bank bagi mana-mana Arahan atau jika mana-mana Akaun Deposit Islam Pelanggan atau mana-mana bahagian daripadanya telah dikurangkan atau dibekukan oleh mana-mana kerajaan atau pihak berkuasa melainkan ia disebabkan oleh kesalahan, peninggalan, kesilapan, salah nyata, kelakuan berunsur penipuan atau kecuaian Bank.
9.5 Bank tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kerugian atau kerosakan kepada Pelanggan disebabkan sebarang pematuhan atau ketidakpatuhan oleh Bank di mana Arahan pembayaran yang dikeluarkan oleh Pelanggan tidak lengkap atau samar-samar atau apabila jumlah deposit tidak mencukupi untuk menampung caj bank dan jumlah yang dinyatakan dalam Arahan tersebut atau atas sebab atau timbul daripada perniagaan atau operasi, dihalang, dikacau oleh kelewatan, pemalsuan tandatangan penandatangan, pengubahan dan/atau pemalsuan disebabkan oleh kecuaian Pelanggan, permusuhan, kerosakan bekalan elektrik atau bekalan kuasa atau telekomunikasi atau sistem rangkaian komunikasi lain, rusuhan, sekatan, mogok, embargo, atau kegagalan mesin atau peralatan.
9.6 Sebarang pembayaran yang dibuat oleh Bank menurut mana-mana Arahan yang dikatakan ditandatangani oleh Pelanggan atau penandatangan(-penandatangan) yang diberi kuasa sewajarnya oleh Pelanggan hendaklah menjadi pelepasan penuh dan Bank akan dibebaskan daripada sebarang liabiliti kepada Pelanggan dan mana-mana pihak lain di atasnya.
10. Penutupan Akaun Deposit Islam
10.1 Bank berhak mengikut budi bicara mutlaknya untuk menutup Akaun Deposit Islam pada bila-bila masa atas sebab berikut:
(a) jika nama Pelanggan muncul dalam sebarang makluman atau amaran yang dikeluarkan oleh BNM, polis atau mana-mana pihak berkuasa kawal selia tempatan atau antarabangsa yang lain;
(b) jika Pelanggan melanggar Terma dan Syarat ini;
(c) jika Bank diarahkan oleh Pemegang Serah Hak Rasmi, pelikuidasi, atau penerima dan pengurus untuk berbuat demikian; atau
(d) jika Bank berpendapat munasabah bahawa mengekalkan Akaun Deposit Islam Pelanggan adalah bertentangan dengan polisi, polisi-polisi, garis panduan atau peraturan Kumpulan KAF Syarikat, BNM atau mana-mana undang-undang Syariah dan mana-mana undang-undang Malaysia, tanpa sebarang kewajipan untuk memberikan sebarang sebab, dengan memberikan notis bertulis dua puluh satu (21) hari terlebih dahulu kepada Pelanggan. Bank boleh mengeluarkan cek jurubank untuk keseluruhan baki yang ada dalam akaun ini, ditolak kos pentadbiran tersebut atau kos lain yang ditanggung oleh Bank, dan boleh menghantar cek jurubank tersebut ke alamat terakhir Pelanggan yang diketahui yang berdaftar dengan Bank.
10.2 Dalam menutup akaun menurut Klausa 10.1 di atas, Bank boleh, tetapi tidak diwajibkan untuk mendedahkan sebab penutupan, melainkan pendedahan tersebut dikehendaki oleh undang-undang.
10.3 Pelanggan boleh menutup akaun ini pada bila-bila masa dengan memberikan notis bertulis kepada Bank dalam masa dua puluh satu (21) hari dan membayar kepada Bank semua jumlah yang perlu dibayar dan tertunggak di bawah Akaun Deposit Islam.
11. Pembekuan, Penahanan, dan/atau Penggantungan Akaun Deposit Islam
11.1 Bank boleh, mengikut budi bicara munasabah Bank, membekukan, menahan, menggantung, dan/atau meletakkan sebarang penandaan lain yang sesuai pada Akaun Deposit Islam dan berurusan dengan baki dalam Akaun Deposit Islam atas sebarang sebab, melainkan jika ia dilarang oleh undang-undang untuk berbuat demikian. Sebab sedemikian mungkin termasuk:
(a) Pelanggan adalah seorang bankrap;
(b) Pelanggan dianggap tidak mampu membayar hutang Pelanggan di bawah seksyen 466 Akta Syarikat 2016 sebagai sebuah syarikat;
(c) kejadian atau kewujudan apa-apa perkara yang termasuk apa-apa tuntutan yang bertentangan, berlawanan atau bercanggahan oleh (i) mana-mana pengarah, pemegang jawatan, pemegang saham, ahli, pemegang amanah, benefisiari atau (ii) mana-mana orang yang dikatakan sebagai pengarah, rakan kongsi, pemegang jawatan, pemegang saham, ahli, pemegang amanah atau benefisiari;
(d) kewujudan sebarang arahan yang diberikan oleh BNM, polis atau mana-mana pihak berkuasa kawal selia tempatan atau antarabangsa lain yang menyekat atau melarang Bank daripada melakukan sebarang transaksi atau membenarkan Akaun Deposit Islam tersebut untuk beroperasi;
(e) kelakuan Pelanggan atau Bank mengesyaki Pelanggan atau pihak ketiga menyalahgunakan, menjalankan aktiviti haram atau penipuan melalui Akaun Deposit Islam (ini termasuk pengambilan deposit haram dan penipuan);
(f) Pelanggan memutarbelitkan identiti Pelanggan atau memberikan maklumat atau dokumen palsu, tidak betul atau mengelirukan yang berkaitan dengan Akaun Deposit Islam;
(g) laporan polis dibuat terhadap Pelanggan atau pada Akaun Deposit Islam oleh mana-mana orang termasuk Bank;
(h) siasatan sedang dijalankan oleh BNM, polis atau mana-mana pihak berkuasa kawal selia tempatan atau antarabangsa yang lain atau oleh Bank terhadap Pelanggan atau Akaun Deposit Islam;
(i) sebarang kemudahan yang diberikan kepada Pelanggan melalui Akaun Deposit Islam digantung, ditarik balik atau ditamatkan atas sebarang sebab;
(j) kegagalan Pelanggan untuk memaklumkan Bank tentang sebarang perubahan dalam data peribadi Pelanggan seperti alamat kediaman, alamat surat-menyurat dan nombor hubungan Pelanggan;
(k) kematian Pelanggan;
(l) sebarang hutang terhutang oleh Pelanggan kepada Bank sama ada sebagai peminjam, pihak keselamatan atau penjamin;
(m) Pelanggan tidak berupaya dari segi mental;
(n) Bank menerima perintah mahkamah atau dokumen undang-undang lain yang melarang Akaun Deposit Islam daripada dikendalikan;
(o) penyalahgunaan Aplikasi Mudah alih oleh Pelanggan; atau
(p) pelanggaran Pelanggan terhadap mana-mana Terma dan Syarat ini.
Bank juga akan menggunakan budi bicaranya secara munasabah sama ada untuk memberikan notis berkaitan yang atas kepada Pelanggan atau tidak. Mungkin terdapat keadaan di mana Bank tidak akan bebas untuk mendedahkan sebabnya dan tidak mempunyai kewajipan untuk berbuat demikian.
12. Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM)
12.1 Deposit yang disimpan oleh Pelanggan dalam Akaun Deposit Islam layak dilindungi oleh Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM) atau Malaysia Deposit Insurance Corporation. Perlindungan baki Akaun Deposit Islam yang layak adalah tertakluk kepada Terma dan Syarat ini seperti yang ditetapkan oleh PIDM. Salinan brosur PIDM telah diberikan kepada Pelanggan.
13. IFSA 2013 dan Garis Panduan BNM
13.1 Terma dan syarat ini tertakluk kepada peruntukan IFSA 2013 dan sebarang pengubahsuaian lain atau sebarang arahan daripada BNM atau seperti yang diarahkan atau dikehendaki oleh badan kawal selia dari semasa ke semasa.
13.2 Pelanggan memahami dan mengakui bahawa menurut Seksyen 146 IFSA 2013 (Pendedahan yang Dibenarkan), Bank dibenarkan oleh undang-undang untuk mendedahkan maklumat peribadi Pelanggan yang berkaitan dengan hal ehwal Pelanggan, Akaun Deposit Islam atau kelakuannya sedemikian (termasuk kedudukan kredit Pelanggan) kepada pihak ketiga seperti yang diluluskan oleh BNM untuk memudahkan dan/atau membolehkan Bank dan/atau syarikat yang berkaitan dan anggota gabungan dalam Kumpulan Syarikat KAF untuk melaksanakan fungsinya dan/atau mereka dan Pelanggan dengan ini bersetuju dan memberi kuasa kepada Bank untuk mendedahkan maklumat tersebut kepada mana-mana penjamin/pihak keselamatan, peguam Bank, ejen pengutip hutang, pihak ketiga dan/atau syarikat berkaitan dan anggota gabungan dalam Kumpulan Syarikat KAF untuk membolehkan Bank dan/atau syarikat berkaitan dan anggota gabungan dalam Kumpulan Syarikat KAF untuk melaksanakan fungsinya dan/atau mereka. Dengan berbuat demikian, Pelanggan bersetuju bahawa Bank akan dibebaskan daripada sebarang tanggungjawab atau liabiliti walau apa pun.
14. Akta Wang Tak Dituntut 1965
14.1 Pelanggan hendaklah bertransaksi sekurang-kurangnya sekali setahun kerana Pelanggan mengetahui peruntukan Akta Wang Tidak Dituntut 1965, di mana Akaun Deposit Islam Pelanggan akan diklasifikasikan sebagai wang tidak dituntut tujuh (7) tahun dari tarikh transaksi terakhir yang dimulakan oleh Pelanggan. Oleh itu, dana dalam Akaun Deposit Islam perlu dipindahkan kepada Pendaftar Wang Tak Dituntut (RUM).
14.2 Pelanggan bersetuju untuk berkomunikasi dengan Bank sebelum tamat tempoh tujuh (7) tahun untuk melakukan transaksi pengeluaran atau deposit untuk mengaktifkan semula Akaun Deposit Islam. Sebagai pertimbangan Bank bersetuju dengan permintaan Pelanggan di atas, Pelanggan bersetuju dan berjanji untuk menganggap Bank bebas dan tidak menanggung rugi terhadap semua liabiliti walau apa pun untuk sebarang kelewatan/peninggalan/kesilapan dalam melaksanakan Arahan. Pelanggan sedar bahawa Notis Privasi Bank mengenai pengumpulan, penggunaan, penyimpanan dan perkongsian maklumat peribadi Pelanggan dan perkara berkaitan tersedia di Aplikasi Mudah alih.
14.3 Jika Pelanggan gagal mengaktifkan semula Akaun Deposit Islam, Bank hendaklah memberi Pelanggan dua puluh satu (21) hari notis sebelum mengatur pemindahan dana dalam Akaun Deposit Islam kepada RUM.
14.4 Bank hendaklah memberikan dua (2) peringatan sebelum penutupan Akaun Deposit Islam yang tidak aktif. Selepas tamat tempoh dua puluh satu (21) hari peringatan kedua, Bank boleh menutup Akaun Deposit Islam tertakluk kepada pembiayaan lain yang berkenaan bagi Pelanggan dengan Bank. Peringatan tersebut hendaklah diberikan kepada Pelanggan melalui pemberitahuan pada Aplikasi Mudah alih.
14.5 Tertakluk kepada Klausa 14.1 di atas, caj perkhidmatan tahunan akan terus dikenakan dan ditolak daripada Akaun Deposit Islam sehingga sebarang baki kredit yang masih ada dihantar kepada RUM.
14.6 Bagi mana-mana Akaun Deposit Islam dengan Bank dengan baki kurang daripada RM 10 .00 baki kredit dalam Akaun Deposit Islam akan ditolak sebagai caj perkhidmatan dan Akaun Deposit Islam hendaklah ditutup secara automatik.
15. Umum
15.1 Pelanggan dengan ini bersetuju bahawa rekod Bank dan sebarang rekod Arahan, komunikasi, operasi, atau transaksi yang dibuat atau dilakukan, diproses atau dilaksanakan melalui Akaun Deposit Islam atau sebarang rekod transaksi yang berkaitan dengan Akaun Deposit Islam Pelanggan hendaklah menjadi bukti yang mengikat dan konklusif bagi transaksi dan liabiliti Pelanggan kepada Bank.
15.2 Pelanggan tidak akan diberi akses kepada Akaun Deposit Islam jika terdapat sekatan ke atas Akaun Deposit Islam sama ada yang dikenakan oleh Bank atau pihak berkuasa lain yang berkaitan. Pelanggan mengisytiharkan bahawa sebelum atau pada masa pembukaan Akaun Deposit Islam, Pelanggan tidak:
(a) melakukan apa-apa tindakan kebankrapan; dan/atau
(b) tertakluk kepada sebarang ketetapan atau petisyen untuk penggulungan atau insolvensi dibuat atau dikemukakan terhadap Pelanggan.
Pelanggan seterusnya bersetuju bahawa sekiranya mana-mana perkara di atas dilanggar oleh Pelanggan, Bank akan mempunyai hak mutlak pada bila-bila masa untuk menutup Akaun Deposit Islam tanpa notis terlebih dahulu.
15.3 Dengan menekan kotak tanda yang disediakan pada Aplikasi Mudah alih, Pelanggan mengesahkan bahawa Pelanggan telah menerima, membaca dan memahami sepenuhnya Terma dan Syarat ini dan bersetuju untuk mematuhi dan terikat dengan dan apa-apa pindaan(-pindaan) atau pengubahan(-pengubahan) yang sama yang boleh diperkenalkan, disemak, disemak semula atau digantikan oleh Bank kemudiannya yang disediakan pada Aplikasi Mudah alih dan/atau yang boleh dikomunikasikan melalui sebarang cara lain yang mungkin diluluskan oleh BNM.
15.4 Pelanggan tidak akan diberikan akses kepada Akaun Deposit Islam jika terdapat sekatan(-sekatan) ke atas Akaun Deposit Islam sama ada dikenakan oleh Bank atau pihak berkuasa lain yang berkaitan.
15.5 Pelanggan, dengan ini memberi kuasa secara tidak boleh ditarik balik kepada Bank untuk menganggap rekod Bank mengenai sebarang transaksi yang dilaksanakan melalui Akaun Deposit Islam tersebut termasuk tetapi tidak terhad kepada transaksi yang dilakukan melalui pesanan mel, pesanan telefon, Aplikasi Mudah alih dan terminal layan diri daripada mana-mana sumber yang dikatakan oleh Pelanggan sebagai bukti transaksi(-transaksi) yang ditanggung oleh Pelanggan dengan betul dan untuk mendebitkan Akaun Deposit Islam untuk pembayaran transaksi(-transaksi) sedemikian walaupun transaksi(-transaksi) tersebut mungkin tidak dibenarkan oleh Pelanggan dan selanjutnya walaupun kebenaran atau rekod untuk mendebitkan Akaun Deposit Islam sedemikian mungkin tidak mengandungi tandatangan Pelanggan.
15.6 Terma dan Syarat ini mengawal peraturan am mengenai pembukaan dan operasi Akaun Deposit Islam dan mungkin berbeza bergantung pada jenis produk Akaun Deposit Islam.
16. Indemniti
16.1 Sebagai tambahan dan tanpa menjejaskan mana-mana hak atau remedi Bank yang lain, sama ada di bawah Terma dan Syarat ini atau sebaliknya, Pelanggan bersetuju untuk menanggung rugi dan menganggap Bank, penggantinya, penerima serah hak, dan pihak ketiga, dan setiap pengarah, pegawai, pekerja dan ejen Bank bebas daripada dan terhadap semua kerugian, ganti rugi, tuntutan atau denda, termasuk yuran perundangan, walau bagaimanapun yang timbul daripada atau berhubung dengan sebarang pelanggaran, keingkaran, peninggalan, salah nyata, kecuaian, salah laku, ketidakpatuhan dan/atau ketidaklakuan Terma dan Syarat ini oleh Pelanggan atau oleh mana-mana orang lain yang mana Pelanggan bertanggungjawab secara wakil, sama ada dalam tort, kontrak atau sebaliknya.
17. Penepian
17.1 Pelanggan dengan ini bersetuju bahawa tiada kegagalan atau kelewatan di pihak Bank dalam melaksanakan apa-apa hak atau remedi di bawah Terma dan Syarat ini pada bila-bila masa atau untuk sebarang tempoh masa mahupun apa-apa pengetahuan atau persetujuan oleh Pelanggan, atau dalam, apa-apa pelanggaran mana-mana peruntukan Terma dan Syarat ini akan beroperasi sebagai atau dianggap sebagai penepiannya dan tidak akan menjadi penepian berterusan berkaitan sebarang pelanggaran lanjut atau berterusan. Peruntukan hak atau remedi di bawah Terma dan Syarat ini tidak boleh diketepikan kecuali secara bertulis yang ditandatangani oleh Bank yang mengetepikan sebegitu.
18. Kebolehpisahan
18.1 Sebarang terma, syarat, ketetapan, peruntukan, perjanjian atau aku janji (“Peruntukan”, dan apa-apa rujukan kepada Peruntukan hendaklah termasuk mana-mana bahagian daripadanya) yang terkandung dalam Terma dan Syarat ini yang menyalahi undang-undang, tidak sah, atau tidak boleh dikuatkuasakan hendaklah, sehingga takat maksimum yang mungkin, terus terpakai dengan pengubahsuaian yang diperlukan agar Peruntukan tersebut adalah sah dan boleh dikuatkuasakan yang paling hampir mencerminkan Peruntukan asal. Tertakluk kepada perkara di atas, mana-mana Peruntukan yang menyalahi undang-undang, tidak sah atau tidak boleh dikuatkuasakan hendaklah boleh dipisahkan sepenuhnya dan tidak berkesan setakat ketidaksahan atau tidak boleh dikuatkuasakan tanpa membatalkan Peruntukan lebihan yang terkandung dalam Terma dan Syarat ini (yang tidak akan terlibat oleh Peruntukan yang menyalahi undang-undang, tidak sah atau tidak boleh dikuatkuasakan atau oleh kebolehpishannya).
19. Pengubahan Terma dan Syarat
19.1 Tertakluk kepada Syariah, Bank berhak pada bila-bila masa untuk menambah, memadam, meminda atau mengubah suai Terma dan Syarat ini, atau mana-mana bahagian daripadanya, dari semasa ke semasa. Penambahan, pemadaman, pindaan atau pengubahsuaian sedemikian hendaklah berkuat kuasa dengan segera selepas notis kepada Pelanggan selama dua puluh satu (21) hari daripadanya, yang boleh diberikan melalui, termasuk, tetapi tidak terhad kepada, pemberitahuan pada Aplikasi Mudah Alih, atau melalui mel elektronik atau konvensional, atau melalui sebarang cara lain yang Pelanggan mendapatkan notis mengenainya.
19.2 Pelanggan hendaklah memberitahu Bank dengan segera sekiranya Pelanggan tidak bersetuju dengan sebarang penambahan, pemadaman, pindaan atau pengubahsuaian sedemikian, di mana Akaun Deposit Islam akan ditutup secara automatik. Sebarang penggunaan Akaun Deposit Islam oleh Pelanggan selepas pengeluaran notis tersebut akan dianggap sebagai penerimaan Terma dan Syarat ini dengan penambahan, pemadaman, pindaan atau pengubahsuaian tersebut.
19.3 Pelanggan seterusnya bersetuju dengan meneruskan untuk mengekalkan dan mengendalikan Akaun Deposit Islam Pelanggan selepas tarikh kuat kuasa pindaan(-pindaan) atau perubahan(-perubahan), Pelanggan telah menerima Terma dan Syarat yang dipinda dan perkara yang sama akan mengikat dan konklusif terhadap Pelanggan.
19.4 Bank berhak pada bila-bila masa untuk menukar atau menghentikan sebarang aspek atau ciri Akaun Deposit Islam.
19.5 Pelanggan bersetuju dan mengakui bahawa jika dan di mana perubahan atau pindaan yang dibuat diperlukan oleh keperluan segera untuk memulihkan atau mengekalkan keselamatan transaksi Akaun Deposit Islam Bank boleh meneruskan dengan membuat perubahan dan pindaan tersebut tanpa memberikan sebarang notis kepada Pelanggan.
20. Pengganti Terikat
20.1 Terma dan Syarat ini akan mengikat pihak-pihak dan penerima serah hak dan pengganti hak milik mereka yang dibenarkan dan Pelanggan tidak berhak untuk menyerahkan mana-mana hak atau kewajipan Pelanggan di bawah Terma dan Syarat ini melainkan dengan kebenaran bertulis yang nyata daripada Bank terlebih dahulu.
21. Pematuhan Undang-undang Lain
21.1 Penggunaan Akaun Deposit Islam di luar Malaysia adalah tertakluk kepada perkara berikut:
(a) keperluan lazim mengenai transaksi antarabangsa dan domestik yang ditetapkan oleh FSA 2013 dan IFSA 2013, yang kini adalah FEN. FEN boleh didapati di laman web Bank Negara Malaysia di https://www.bnm.gov.my;
(b) sebarang keperluan kawalan fiskal atau pertukaran yang berkuat kuasa buat masa ini di negara di mana transaksi itu dilaksanakan atau diminta; dan
(c) undang-undang dan peraturan Malaysia serta negara di mana transaksi itu dilaksanakan atau diminta.
22. Pertikaian dan Pertanyaan
22.1 Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan atau memerlukan sebarang bantuan, sila rujuk Pusat Perhubungan Bank. Untuk mengelakkan keraguan, semua panggilan telefon yang dibuat ke Pusat Perhubungan Bank hendaklah direkodkan oleh Bank.
22.2 Sekiranya Pelanggan mempunyai sebarang aduan dan/atau pertikaian yang timbul daripada sebarang transaksi yang tidak dibenarkan, sila rujuk perkara tersebut kepada Bank dan nyatakan jenis aduan dan/atau pertikaian Pelanggan. Pihak-pihak dengan ini bersetuju untuk cuba menyelesaikan perkara itu secara baik.
22.3 Tertakluk kepada Klausa 22.4, Pelanggan mungkin dikehendaki untuk mendedahkan kepada Bank semua maklumat berkaitan yang berkaitan dengan sebarang laporan, pertanyaan atau aduan termasuk tetapi tidak terhad kepada nama Pelanggan, nombor(-nombor) Akaun Deposit Islam yang berkaitan, penerangan tentang sebarang kesalahan, pertanyaan atau aduan, tarikh transaksi yang dipertikaikan atau kesalahan, penerangan tentang sebab Pelanggan percaya bahawa ia adalah satu kesalahan atau sebab Pelanggan memerlukan lebih banyak maklumat, dan jumlah(-jumlah) yang dilibatkan dalam kesalahan yang disyaki, transaksi yang dipertikaikan, pertanyaan atau aduan, seperti yang mungkin berkaitan. Walau apa pun ini, Pelanggan tidak boleh, pada bila-bila masa dan dalam apa jua keadaan sekalipun, mendedahkan maklumat sensitif atau sulit Pelanggan kepada mana-mana kakitangan atau wakil Bank.
22.4 Apabila mana-mana komunikasi melibatkan maklumat sensitif atau sulit Pelanggan sama ada berkaitan dengan Akaun Deposit Islam atau mana-mana transaksi yang dibuat berkaitan dengan Akaun Deposit Islam atau sebaliknya, Bank tidak menggalakkan komunikasi mana-mana maklumat tersebut melalui Aplikasi Mudah alih dan Pelanggan bersetuju dan mengakui bahawa sekiranya Pelanggan meneruskan cara komunikasi sedemikian berkaitan dengan maklumat tersebut, Pelanggan hendaklah mengambil semua risiko yang berkaitan dengan cara komunikasi sedemikian dan tidak akan, pada bila-bila masa, menganggap Bank bertanggungjawab atas keselamatan maklumat tersebut atau sebarang kerugian yang dialami berkaitan dengannya, kecuali kerugian yang disebabkan oleh kesalahan, peninggalan, kesilapan, salah nyata, kelakuan berunsur penipuan atau kecuaian Bank.
22.5 Sekiranya Bank meminta Pelanggan untuk membuat laporan, aduan, atau pertanyaan secara bertulis kepada Bank, Pelanggan hendaklah berbuat demikian dalam masa dua puluh satu (21) hari. Jika tiada laporan bertulis, aduan atau pertanyaan sedemikian diterima oleh Bank dalam tempoh tersebut, Bank tidak akan bertanggungjawab untuk menjalankan sebarang penyiasatan dan menjawab sebarang pertanyaan atau aduan tersebut.
22.6 Tertakluk kepada Klausa 22.7 di bawah, Bank hendaklah berusaha untuk menyiasat aduan tersebut, menjawab pertanyaan atau memaklumkan Pelanggan hasil siasatannya secepat mungkin atau dalam mana-mana kes dalam tempoh dua puluh satu (21) hari dari tarikh penerimaan laporan, pertanyaan atau aduan tersebut atau di mana laporan bertulis, pertanyaan atau aduan berikutnya diminta oleh Bank menurut Klausa 22.5, dalam tempoh dua puluh satu (21) hari dari tarikh penerimaan laporan, pertanyaan atau aduan bertulis berikutnya.
22.7 Jika Bank memerlukan lebih banyak masa untuk menjalankan penyiasatannya, Bank hendaklah melanjutkan tempoh yang dinyatakan dalam Klausa 22.6 di atas kepada tempoh munasabah sedemikian yang setakat yang munasabah mungkin tidak melebihi dua puluh satu (21) hari dari tarikh penerimaan laporan, pertanyaan atau aduan tersebut atau apabila laporan bertulis, pertanyaan atau aduan lanjut diminta oleh Bank menurut Klausa 22.5, dalam dua puluh satu (21) hari dari tarikh penerimaan laporan bertulis, pertanyaan atau aduan lanjut sedemikian. Jika Pelanggan melambatkan, menghalang dan/atau menahan maklumat penting daripada Bank, membuat atau cuba membuat tuntutan palsu berkenaan dengan mana-mana transaksi, menerbitkan tuntutan palsu di media tradisional atau sosial, dan/atau membuat laporan polis palsu berkenaan dengan sebarang transaksi, Bank berhak untuk memulakan prosiding undang-undang terhadap Pelanggan apabila Bank menganggap perlu.
22.8 Pelanggan hendaklah seboleh-bolehnya bekerjasama dan membantu Bank dalam menjalankan penyiasatannya, termasuk membenarkan Bank dan pasukan penyiasatnya mengakses peranti yang digunakan untuk transaksi yang dipertikaikan seperti komputer peribadi, komputer riba dan/atau Peranti Mudah alih dalam tempoh dua puluh satu (21) hari dari tarikh Pelanggan melaporkan pertanyaan atau aduan Pelanggan kepada Pusat Hubungan Bank.
22.9 Tertakluk kepada peruntukan Terma dan Syarat ini, selepas penyiasatan selesai, Bank hendaklah membuat usaha yang munasabah untuk membetulkan sebarang kesalahan dengan segera dan membuat pelarasan yang wajar kepada Akaun Deposit Islam Pelanggan dan memberitahu Pelanggan tentang pelarasan tersebut.
22.10 Dalam apa jua keadaan, Bank hendaklah memaklumkan kepada Pelanggan tentang keputusan penyiasatan dalam tempoh dua puluh satu (21) hari selepas penyiasatan Bank dalam Klausa 22.6 atau 22.7 selesai, mengikut mana-mana yang berkenaan.
22.11 Jika Pelanggan tidak berpuas hati dengan hasil siasatan atau aduan Pelanggan, Pelanggan boleh merayu terhadap keputusan tersebut dengan merujuk aduan tersebut kepada POPK.
23. Pendedahan
23.1 Pelanggan secara tidak boleh ditarik balik bersetuju dan memberi kuasa kepada Bank dan pegawai dan pekerjanya untuk mendedahkan dan memberikan semua maklumat mengenai butiran dan hal ehwal Pelanggan (kewangan atau sebaliknya), butiran akaun, hubungan dengan Bank, Terma dan Syarat ini dan apa-apa perkara lain yang berkaitan dengan Pelanggan atau perniagaan dan operasinya mengikut kelas orang berikut dengan cara mana dan setakat mana Bank menganggap wajar mengikut polisi-polisinya:
(a) mana-mana pegawai, pekerja, ejen atau pengarah Kumpulan Syarikat KAF yang termasuk syarikat(-syarikat) induk Bank, anak syarikatnya, syarikat anggota gabungan, wakil dan pejabat cawangannya. Untuk mengelakkan keraguan, pendedahan kepada Kumpulan Syarikat KAF adalah untuk memudahkan operasi, perniagaan, jualan silang dan tujuan lain Bank dan/atau Kumpulan Syarikat KAF dengan syarat sentiasa bahawa pendedahan adalah untuk tujuan jualan silang tidak akan dilaksanakan jika pendedahan tersebut dibantah oleh Pelanggan atas pemberitahuan bertulis kepada Bank;
(b) mana-mana orang untuk atau berkaitan dengan sebarang tindakan undang-undang atau prosiding yang diambil untuk mendapatkan semula wang yang perlu dibayar dan boleh dibayar oleh Pelanggan kepada Bank;
(c) mana-mana peserta sebenar atau bakal peserta sebagai penerima serah hak, penerima novasi, atau penerima pindahan hak dan/atau kewajipan Bank di bawah sebarang transaksi antara Bank dan Pelanggan;
(d) pihak ketiga yang berkaitan seperti penasihat profesional, rakan kongsi perniagaan dan pakatan strategik, pengendali Takaful, vendor, rakan kongsi perniagaan dan ejen perniagaan yang menyokong aktiviti operasi Bank;
(e) badan kawal selia, agensi kerajaan, pihak berkuasa cukai, polis, badan penguatkuasa undang-undang dan mahkamah, di dalam dan di luar Malaysia;
(f) CGC (jika berkenaan) dan mana-mana pihak berkuasa lain yang berkaitan yang mungkin diberi kuasa oleh undang-undang untuk mendapatkan maklumat tersebut, atau pihak berkuasa/agensi sedemikian yang ditubuhkan oleh BNM, atau mana-mana agensi yang ditubuhkan oleh ABM/AIBIM;
(g) CCRIS, biro kredit, agensi pelaporan kredit dan syarikat yang ditubuhkan untuk mengumpul dan memberikan maklumat kredit tanpa kebenaran atau berlesen di bawah Akta Agensi Pelaporan Kredit 2010;
(h) akauntan Bank, juruaudit, peguam cara, penasihat, perunding dan/atau ejen lain yang mungkin diperlukan untuk melaksanakan fungsi, tugas dan kewajipan mereka dengan betul kepada Bank dan Kumpulan Syarikat KAF;
(i) pembekal perkhidmatan, penama, ejen, kontraktor atau penyedia perkhidmatan pihak ketiga Bank yang ditugaskan oleh Bank dan syarikat berkaitan atau anggota gabungannya untuk menjalankan fungsi dan aktiviti Bank;
(j) hak Bank terhadap data peribadi dan pendedahan Pelanggan akan mengikut Notis Privasi Bank;
(k) pihak luar yang mungkin diperlukan untuk sebarang latihan korporat/aktiviti usaha wajar yang dijalankan oleh Bank dan/atau Kumpulan Syarikat KAF;
(l) mana-mana pihak yang pada masa hadapan mungkin menyatakan hasrat untuk memperoleh kepentingan/pegangan saham dalam Bank menurut sebarang cadangan perkiraan, komposisi, penggabungan, pemerolehan/penstrukturan semula antara Bank dan pihak tersebut; dan
(m) mana-mana orang atau entiti-entiti lain dengan kebenaran Pelanggan terlebih dahulu.
24. Tanggungjawab dan Akujanji Pelanggan
24.1 Pelanggan bersetuju dan mengakujanji:
(a) untuk tidak mendedahkan identiti akses dan kod laluan/kata laluan kepada mana-mana orang lain, melalui e-mel, panggilan telefon tanpa diminta atau pada Aplikasi Mudah alih selain daripada Aplikasi Mudah alih rasmi Bank dan hendaklah mengambil semua langkah yang munasabah untuk mendapatkan kod laluan/kata laluan dan memastikan peranti keselamatan itu dilindungi pada setiap masa; dan
(b) untuk menyemak semua makluman transaksi tepat pada masanya dan untuk menyemak baki Akaun Deposit Islam, penyata mana-mana Akaun Deposit Islam atau instrumen pembayaran yang ditetapkan secara tetap, untuk mengesan sebarang transaksi yang tidak dibenarkan, ralat atau percanggahan, dan untuk melaporkan kepada Bank dan pengeluar instrumen pembayaran itu secepat yang munasabah jika berlaku sebarang transaksi, kesilapan atau percanggahan yang tidak dibenarkan;
(c) untuk menyemak baki yang ada dalam Akaun Deposit Islam secara berkala.
24.2 Pelanggan selanjutnya berjanji untuk melaporkan pelanggaran keselamatan kod laluan/kata laluan atau kehilangan peranti keselamatan kepada Bank secepat yang munasabah, setelah menyedari pelanggaran atau kerugian tersebut masing-masing dan berjanji untuk melaporkan dengan segera kepada Bank sebarang kesilapan atau percanggahan yang ditemui dalam mana-mana penyata atau kemasukan. Jika Bank tidak menerima sebarang pemberitahuan secara bertulis dalam masa dua puluh satu (21) hari dari tarikh penyata sebarang kesilapan atau percanggahan berkaitan dengan kemasukan debit atau kredit dalam penyata, maka Pelanggan hendaklah menerima kemasukan sedemikian yang dibuat sehingga tarikh kemasukan terakhir dalam penyata sebagai betul, muktamad dan konklusif dan dengan itu menerima pakai semua pengeluaran atau debit lain ke Akaun Deposit Islam.
25. Privasi dan Perlindungan Data Peribadi
25.1 Pelanggan dengan ini bersetuju dan bersetuju dengan pegangan, pengumpulan dan penggunaan semua data peribadi yang diberikan kepada Bank oleh Pelanggan atau diperolehi oleh Bank termasuk tetapi tidak terhad kepada data peribadi yang diberikan pada Aplikasi Mudah alih Bank, serta data peribadi yang timbul akibat daripada penyediaan perkhidmatan kepada Pelanggan berhubung dengan Akaun Deposit Islam mengikut Notis Privasi Bank sebagaimana yang mungkin dipinda dari semasa ke semasa.
26. Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pembiayaan Balas Keganasan dan Pencegahan Rasuah
26.1 Untuk mematuhi undang-undang tempatan atau asing, peraturan, kod sukarela, arahan, penghakiman atau perintah mahkamah, dan mana-mana pihak berkuasa, pengawal selia atau agensi penguatkuasaan, polisi-polisi, amalan baik, sekatan atau embargo kerajaan, kehendak pelaporan di bawah perundangan transaksi kewangan dan permintaan mana-mana pihak berkuasa, pengawal selia, tribunal, agensi penguatkuasaan, badan pertukaran, Bank boleh:
(a) dilarang daripada memasuki atau menghabiskan transaksi yang melibatkan orang atau Entiti-Entiti tertentu (cth. orang atau Entiti yang dengan sendirinya disekat atau berkaitan dengan atau berurusan dengan (secara langsung atau tidak langsung) mana-mana orang atau Entiti yang disekat di bawah sekatan ekonomi dan perdagangan yang dikenakan oleh mana-mana pengawal selia dalam mana-mana bidang kuasa;
(b) melaporkan transaksi yang mencurigakan atau kemungkinan pelanggaran sekatan kepada pihak berkuasa dalam mana-mana bidang kuasa yang Bank mungkin perlu atau memutuskan oleh untuk didedahkan. Transaksi yang terlibat termasuk yang mungkin:
(i) melibatkan peruntukan kewangan kepada mana-mana orang yang terlibat atau disyaki terlibat dalam keganasan atau mana-mana perbuatan pengganas;
(ii) berkaitan dengan penyiasatan mengenai pengelakkan undang-undang cukai yang sebenar atau cubaan, penyiasatan atau pendakwaan seseorang untuk kesalahan terhadap mana-mana undang-undang yang terpakai; atau
(iii) melibatkan orang atau entiti yang mungkin menjadi subjek sekatan;
(c) memintas dan menyiasat sebarang mesej pembayaran dan maklumat atau komunikasi lain yang dihantar kepada atau oleh Pelanggan atau bagi pihak Pelanggan dan boleh menangguhkan, menyekat atau enggan membuat sebarang pembayaran dan tapisan pembayaran boleh menyebabkan kelewatan dalam memproses maklumat tertentu
(d) mengambil sebarang tindakan yang dipercayai wajar, termasuk pembekuan dana, menghalang operasi Akaun Deposit Islam, menolak permintaan dana daripada Pelanggan, tidak membenarkan Pelanggan menggunakan produk, atau menangguhkan atau membatalkan transaksi. Bank tidak memerlukan untuk memberitahu Pelanggan sehingga masa yang munasabah selepas ia dibenarkan berbuat demikian di bawah undang-undang atau polisi-polisi tersebut. Bank tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kerugian yang timbul daripada sebarang tindakan yang diambil atau sebarang kelewatan atau kegagalan oleh Bank, dalam melaksanakan mana-mana kewajipannya atau kewajipan lain;
(e) untuk tidak menerima sebarang deposit apa-apa wang atau cek dan/atau membenarkan atau menjalankan apa-apa transaksi lain termasuk pengeluaran wang berkenaan dengan Akaun Deposit Islam Pelanggan termasuk tetapi tidak terhad kepada sebarang pemindahan dan pemindahan telegraf wang daripada atau ke Akaun Deposit Islam Pelanggan jika Bank mempunyai sebab untuk mempercayai atau dimaklumkan oleh pihak ketiga atau pihak berkuasa yang berkaitan bahawa Akaun Deposit Islam Pelanggan digunakan untuk atau dilibatkan dalam penipuan, kemungkinan penipuan, jenayah kewangan, aktiviti yang melanggar undang-undang, mamujuk skim pelaburan kewangan, pengubahan wang haram atau aktiviti pembiayaan keganasan. Bank juga hendaklah (tertakluk pada tahap yang dibenarkan oleh undang-undang), berhak untuk menutup, membekukan atau sebaliknya berurusan dengan Akaun Deposit Islam Pelanggan seperti yang diperlukan.
26.2 Pelanggan dengan ini mengaku janji bahawa:
(a) Pelanggan hendaklah memastikan bahawa tiada dana yang dipindahkan ke dan dari Akaun Deposit Islam adalah hasil daripada, atau akan digunakan untuk sebarang aktiviti yang melanggar mana-mana undang-undang pencegahan pengubahan wang haram; dan
(b) Pelanggan tidak boleh:
(i) menggunakan Akaun Deposit Islam, secara langsung atau tidak, untuk transaksi yang melibatkan sebarang aktiviti yang menyalahi undang-undang;
(ii) menyembunyikan atau menyamarkan sifat sebenar sebarang aktiviti yang menyalahi undang-undang; atau
(iii) menggunakan sebarang wang daripada Akaun Deposit Islam untuk sebarang pengubahan wang haram atau tujuan lain yang menyalahi undang-undang.
27. Notis dan Komunikasi
27.1 Sebarang perubahan maklumat yang termasuk butiran peribadi Pelanggan, had terkumpul harian maksimum pada QR DuitNow, pendedahan atau pendedahan yang disyaki terhadap Kod Keselamatan, atau sebarang perubahan lain yang tidak dinyatakan di sini, Pelanggan hendaklah memberitahu Bank dengan menyiarkan, menerbitkan atau menghantar pemberitahuan pada atau melalui Aplikasi Mudah alih. Semua komunikasi yang dihantar oleh Bank hendaklah diterima sebagai dihantar dengan sewajarnya kepada Pelanggan jika dihantar dengan, dialamatkan kepada atau dihantar ke alamat terakhir Pelanggan yang diketahui yang didaftarkan dengan Bank atau melalui Aplikasi Mudah alih . Sebarang kegagalan di pihak Pelanggan untuk memberitahu Bank tentang sebarang pertukaran alamat yang mengakibatkan kelewatan atau pengembalian sebarang E-Penyata, surat-menyurat, dan/atau notis tidak akan menjejaskan hak atau kelayakan Bank di bawah Terma dan Syarat ini.
27.2 Semua proses undang-undang akan diterima sebagai dihantar dengan sewajarnya kepada Pelanggan jika dihantar kepada Pelanggan melalui pos ke atau ditinggalkan di alamat Pelanggan yang terakhir didaftarkan dengan Bank. Jika Pelanggan mempunyai lebih daripada satu (1) Akaun Deposit Islam dengan Bank dan butirannya tidak sama, Bank berhak menggunakan butiran terkini.
27.3 Tertakluk kepada Syariah, Bank berhak dari semasa ke semasa untuk mengenakan atau mengubah sebarang yuran dan caj dengan memberikan notis dua puluh satu (21) hari melalui paparan yuran dan caj baharu di Aplikasi Mudah alih.
28. Pengisytiharan
28.1 Pelanggan hendaklah dikehendaki melengkapkan borang Permohonan Mudah alih yang ditetapkan oleh Bank yang kemudiannya akan menjadi sebahagian daripada Terma dan Syarat ini.
29. Kemandirian
29.1 Apa-apa hak dan kewajipan di bawah Terma dan Syarat ini yang mampu berkuat kuasa dan yang menurut sifatnya akan kekal selepas tamat tempoh atau penamatan Terma dan Syarat ini dan akan kekal berkuat kuasa dan berkesan sepenuhnya selepas tamat tempoh atau penamatan Terma dan Syarat ini.
30. Undang-undang dan Bidang Kuasa
30.1 Terma dan Syarat ini akan ditadbir oleh dan ditafsirkan mengikut undang-undang Malaysia dan mahkamah Malaysia mempunyai bidang kuasa bukan eksklusif. Sebarang pertikaian yang timbul berkenaan dengan Akaun Deposit Islam dan Terma dan Syarat ini, yang tidak boleh diselesaikan mengikut cara yang dinyatakan dalam Klausa 22 di atas, hendaklah dirujuk kepada mahkamah Malaysia.
PENERIMAAN PELANGGAN
Saya bersetuju dengan Terma & Syarat Akaun Deposit Islam.
Saya dengan ini mengisytiharkan bahawa saya tidak akan menggunakan wang dalam Akaun Deposit Islam untuk tujuan tidak patuh Syariah seperti yang disenaraikan dalam Lampiran 1 Terma dan Syarat Akaun Deposit Islam.
Senarai di bawah menetapkan aktiviti tidak patuh Syariah:
Lampiran 1
Penerangan |
Kedai Pakej, Bir, Wain, Arak |
Kedai dan Gerai Cerutu |
Perkhidmatan Temu Janji, Pengiring |
Rumah Urut |
Loteri Milik Kerajaan (Wilayah Amerika Syarikat sahaja) |
Kasino Dalam Talian Berlesen Kerajaan (Perjudian Dalam Talian) (Wilayah Amerika Syarikat sahaja) |
Lumba Kuda/Anjing Berlesen Kerajaan (Wilayah Amerika Syarikatsahaja) |
Pertaruhan (termasuk tiket loteri, kasino cip dan permainan, pertaruhan dan upah di luar landasan serta perjudian dalam talian) |
Loteri Milik Kerajaan (Bukan - wilayah Amerika Syarikat) |
Perjudian - Lumba Kuda, Lumba Anjing, Loteri Negeri
|
Lampiran 2 - Yuran & Caj
Jenis yuran & caj |
Yuran dan Caj |
Yuran Penutupan Awal (dalam tempoh 3 bulan) |
RM20 |
Yuran Akaun Dorman |
Untuk baki RM10 atau lebih, yuran perkhidmatan tahunan RM10 setahun sehingga baki habis atau sehingga tujuh (7) tahun. Bagi baki yang lebih rendah daripada RM10, baki kredit akan ditolak sebagai yuran perkhidmatan tahunan dan Akaun Deposit Islam akan ditutup secara automatik selepas itu. |
Adakah artikel ini membantu?
Adakah Anda Tidak Menemui Apa yang Anda Cari?
Hantarkan soalan anda kepada kami, dan kami akan berusaha menyelesaikannya.
Hantarkan soalan anda