• Jawapan tidak ditemui? Sila hantarkan soalan anda di sini
Bahasa Melayu
English (UK)
Bahasa Melayu

Sila hubungi talian sokongan di +603 8744 3331 jika anda memerlukan bantuan

Selamat Datang ke Laman Hello@KAF

Selamat datang ke laman Hello@KAF - Sila ajukan pertanyaan anda kepada kami

Kirimkan soalan

Sila ajukan soalan anda di sini, dan kami akan berusaha untuk memberikan jawapan.

Please fill out the contact form below and we will reply as soon as possible.

  • Home
  • Pertanyaan Am

Lembaran Pendedahan Produk - Akaun Simpanan-i & Kad Debit-i (Ujrah)

AKAUN SIMPANAN-i

LEMBARAN PENDEDAHAN PRODUK

Sila baca dan fahami Lembaran Pendedahan Produk ini sebelum anda membuat keputusan untuk menggunakan produk Akaun Simpanan-i. Pastikan anda juga membaca Terma dan Syarat (T&C) untuk produk ini. Dapatkan penjelasan daripada KAF Digital Bank (dahulu dikenali sebagai KAF Digital Berhad) (Bank) jika anda tidak memahami mana-mana bahagian dokumen ini.

KAF DIGITAL BANK BERHAD


Akaun Simpanan-i


Date: 20 Disember 2024

1. Apakah produk ini?

Akaun Simpanan-i ialah Akaun Deposit Islam berdasarkan kontrak Syariah Qard.

Kontrak Syariah Qard yang merujuk kepada kontrak meminjamkan wang oleh pemberi pinjaman (Pelanggan) kepada peminjam, iaitu KAF DB (Bank) di mana peminjam terikat untuk membayar balik jumlah pinjaman yang setara kepada pemberi pinjaman. Kontrak Qard termeterai apabila pemilikan sejumlah wang kepunyaan Pelanggan dipindahkan kepada Bank, dan Bank bertanggungjawab untuk membayar balik Pelanggan sepenuhnya.


Perlindungan Utama

Produk Akaun Simpanan-i yang menggunakan konsep Qard adalah dilindungi oleh Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM) setakat RM250,000 bagi setiap pendeposit. Sila rujuk http://www.pidm.gov.my/ untuk keterangan lebih lanjut. 

2. Apakah fi dan caj yang perlu saya bayar?

Fi penutupan awal akaun:

 

 

Fi akaun tidak aktif:

 

 

 

 

 

 

 

 

Salinan penyata bercetak: 

RM20, penutupan awal dalam tempoh tiga (3) bulan dari pembukaan akaun.

 

Untuk baki RM10 atau lebih, fi perkhidmatan tahunan sebanyak RM10 sehingga bakinya habis atau sehingga tujuh (7) tahun. Bagi baki yang dibawah daripada RM10, baki kredit akan ditolak sebagai fi perkhidmatan tahunan dan akaun deposit Islam akan ditutup secara automatik.

 

 

RM10, setiap permintaan untuk penyata bercetak.

RM5.30, perkhidmatan kiriman cepat ke Semenanjung Malaysia

RM12.20, perkhidmatan kiriman cepat ke Sabah atau Sarawak

 

3. Apa yang saya perolehi daripada produk ini?

 

Ciri-ciri  Akaun Simpanan-i Akaun Simpanan-i Premium
Kelayakan
  • 18 tahun ke atas 
  • Warganegara Malaysia
  • 18 tahun ke atas 
  • Warganegara Malaysia
  • Dokumentasi tambahan mungkin diperlukan
Had Transaksi
  • Had transaksi harian sebanyak RM5,000 
  • Had transaksi bulanan sebanyak RM20,000 
  • Had transaksi harian sebanyak RM50,000
  • Had transaksi bulanan sebanyak RM200,000 
Jumlah Deposit Permulaan Minimum RM10 daripada institusi kewangan lain  Minimum RM10 daripada institusi kewangan lain 
Baki Minimum Tiada Tiada
Penyata Akaun e-Penyata Bulanan e-Penyata Bulanan
Keupayaan
  • DuitNow Transfer 
  • DuitNow QR Pay 
  • DuitNow ID
  • DuitNow Transfer 
  • DuitNow QR Pay 
  • DuitNow ID

 

4. Terma dan Syarat Utama

  1. Bank diwajibkan untuk membayar balik keseluruhan jumlah yang ada pada kredit akaun Pelanggan apabila diminta oleh Pelanggan.
  2. Bank boleh memberikan Hibah kepada Pelanggan sebagai tanda penghargaan kerana membuka Akaun Deposit Islam, tertakluk kepada budi bicara pihak Bank.
  3. Sebarang rekod transaksi yang berkaitan dengan Akaun Deposit Islam Pelanggan akan menjadi bukti yang mengikat dan muktamad bagi transaksi tersebut dan liabiliti Pelanggan kepada Bank.
  4. Pelanggan bersetuju dan berjanji untuk tidak mendedahkan identiti akses dan kod
    laluan/kata laluan kepada mana-mana orang lain.
  5. Sebarang maklumat lanjut, sila rujuk kepada Terma & Syarat yang terdapat di laman
    sesawang kami: www.kafdigitalbank.com.my 

5. Apakah risiko utama?

Pelanggan Bank berkemungkinan menghadapi risiko yang berkaitan dengan pelaksanaan transaksi deposit, pemindahan dan juga pembayaran menggunakan QR dengan mana-mana institusi perbankan. Sekiranya pelanggan mengalami sebarang kesulitan akibat risiko yang berlaku, sila hubungi pihak Bank seperti butiran di bawah.

6. Apakah yang perlu saya lakukan jika terdapat perubahan pada butiran peribadi saya?

Adalah penting untuk anda memaklumkan kami tentang sebarang perubahan dalam butiran peribadi anda untuk memastikan semua surat-menyurat sampai kepada anda tepat pada masanya.
Anda boleh menghubungi pihak Bank melalui saluran berikut untuk memaklumkan sebarang perubahan pada butiran peribadi anda:

a. Pusat Khidmat Pelanggan kami;
b. Melalui aplikasi mudah alih kami. 

7. Di manakah saya boleh mendapatkan maklumat lanjut?

Sekiranya anda memerlukan maklumat lanjut tentang Akaun Simpanan-i, sila rujuk laman sesawang berikut www.kafdigitalbank.com.my. Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan sila hubungi kami di:

Tel: +603 8744 3331

E-mel : hello@kaf.com.my

8. Di manakah saya boleh mendapatkan bantuan dan membuat aduan?

  1. Seandainya anda ingin membuat aduan rasmi mengenai produk atau perkhidmatan yang disediakan oleh kami, anda boleh menghubungi kami di:
    Tel: +603 8744 3331
    E-mel: hello@kaf.com.my
  2. Jika anda tidak berpuas hati dengan aduan yang dibuat atau aduan tidak dapatdiselesaikan, anda boleh menghubungi pihak berikut:


Perkhidmatan Ombudsman Pasaran Kewangan (FMOS)
Tel: 03-2272 2811 dari 9:00 pagi – 5:00 petang, Isnin hingga Jumaat

 

Atau

 

Laman Informasi Nasihat dan Khidmat (BNMLINK)
4th Floor, Podium Bangunan AICB,
10, Jalan Dato' Onn,
50480 Kuala Lumpur
Tel: 1-300-88-5465 dari 9:00 pagi – 5:00 petang, Isnin hingga Jumaat

Maklumat yang diberikan dalam lembaran pendedahan produk ini adalah sah pada 20 Disember 2024

 

KAD DEBIT-i (UJRAH)

LEMBARAN PENDEDAHAN PRODUK 

Sila baca dan fahami Lembaran Pendedahan Produk ini sebelum anda membuat keputusan untuk menggunakan produk Kad Debit-i KAF Digital Bank (Bank). Pastikan anda juga membaca Terma dan Syarat (T&C) untuk produk ini. Sila dapatkan penjelasan daripada Bank jika anda tidak memahami mana-mana bahagian dokumen ini. 

KAF DIGITAL BANK 

Kad Debit-i (Ujrah) 

Tarikh: 20/12/2024 

1. Apakah produk ini?

Kad Debit-i salah satu kaedah pembayaran yang membolehkan anda menggunakan perkhidmatan Bank dan melakukan transaksi pembayaran terus dari akaun anda di Bank ke mana-mana kedai runcit dan perkhidmatan yang mengambil bahagian. Akaun anda hendaklah berstatus aktif untuk dipautkan ke Kad Debit-i anda. Jika akaun tersebut ditutup, Kad Debit-i anda akan dibatalkan secara automatik. Pembayaran menggunakan Kad Debit-i boleh dibuat sama ada secara maya dan/atau secara fizikal (jika berkenaan).

Perlindungan Utama

Produk Akaun Simpanan-i yang menggunakan konsep Qard adalah dilindungi oleh Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM) setakat RM250,000 bagi setiap pendeposit. Sila rujuk http://www.pidm.gov.my/ untuk keterangan lebih lanjut.

2. Apakah konsep Syariah yang digunakan? 

Konsep Syariah yang diguna pakai ialah konsep Ujrah di mana pembayaran dibuat oleh satu pihak untuk penggunaan perkhidmatan yang diberikan oleh pihak yang satu lagi. Ujrah berlaku apabila Pemegang Kad bersetuju dan membayar yuran dan caj yang dikenakan oleh Bank untuk perkhidmatan yang diberikan melalui penggunaan Kad Debit-i.

3. Apakah fi dan caj yang perlu saya bayar? 

Fi dan caj Kad Debit-i fizikal: 

 

  • Fi tahunan

 

 

 

  • Fi tahunan Fi pengeluaran ATM

 

 

Fi transaksi luar negara:

 

 

  • Fi penukaran matawang berikutan transaksi luar negara

 

 

RM12 (dikecualikan untuk Akaun  Simpanan Premium-i).

 

 

 

Maksimum RM5 setiap pengeluaran melalui ATM dengan Rangkaian Visa.

 

 

 

 

Maksimum 1.20% daripada jumlah urus niaga termasuk sebarang bayaran lain yang mungkin dikenakan oleh Visa.

 

4. Apakah terma dan syarat utama?

a. Transaksi Runcit

Anda boleh menggunakan Kad Debit-i untuk melakukan transaksi runcit untuk membeli
barangan dan perkhidmatan di lebih 80 juta peniaga di seluruh dunia. Urus niaga itu
tertakluk kepada had transaksi harian sebanyak RM3,000. Anda boleh melakukan
penyelenggaraan sendiri untuk had pembelian runcit melalui platform kami seperti yang
dimaklumkan oleh Bank.

b. Caj Pra-Kebenaran

Caj pra-kebenaran merujuk kepada jumlah pra-kebenaran, yang akan didebitkan
daripada akaun apabila Pemegang Kad membuat pembayaran untuk:

i. Untuk pendaftaran bilik hotel di hotel menggunakan Kad Debit-i atau sebarang
transaksi lain yang mungkin memerlukan caj pra-kebenaran. Caj pra-kebenaran
adalah untuk kelulusan transaksi sahaja. Amaun pra-kebenaran hendaklah
dikeluarkan apabila jumlah transaksi sebenar didebitkan daripada Akaun; dan

ii. Untuk transaksi petrol, jumlah pra-kebenaran sebanyak RM200 akan dicaj kepada
Kad Debit-i anda. Jumlah ini akan dikembalikan dan hanya jumlah sebenar petrol
akan dicaj dalam tempoh tiga (3) hari bekerja, selepas transaksi tersebut dilakukan.
Untuk mengelak daripada jumlah pra-kebenaran yang terhad, anda boleh membuat
pembayaran menggunakan Kad Debit-i di juruwang stesen minyak masing-masing.

c. Transaksi Tanpa Sentuhan (PayWave)

Fungsi "gelombang" Kad Debit-i (transaksi tanpa PIN atau tandatangan diperlukan)
boleh digunakan di kedai atau perkhidmatan yang mengambil bahagian dengan
penerimaan terminal sehingga maksimum RM250 bagi setiap transaksi. Sebarang
pembelian melebihi RM250 setiap transaksi memerlukan anda memasukkan PIN 6 digit.
Anda boleh mengaktifkan atau menyahaktifkan fungsi tanpa sentuh dan menguruskan
had transaksi tanpa sentuh terkumpul harian anda melalui platform seperti yang
dikomunikasikan oleh Bank dari semasa ke semasa. Sebagai alternatif, anda boleh
menghubungi Pusat Khidmat Pelanggan kami di +603 8744 3331 untuk maklumat lanjut.

d. Transaksi Luar Negara dan Kad-Bukan-Hadir (Card-Not-Present - CNP)

Transaksi Kad Debit-i dilengkapi dengan ciri keselamatan yang tinggi melalui aplikasi '3D
Secured' yang mungkin memerlukan pengesahan anda melalui SecureKAF di aplikasi
mudah alih Bank untuk kemudahan anda melakukan transaksi runcit di luar negara
dan/atau transaksi Tanpa Kad Fizikal(CNP). Urus niaga CNP termasuk Pesanan Telefon
Pesanan Mel (MOTO), debit secara terus dan transaksi e-dagang. Walau
bagaimanapun, terdapat sesetengah peniaga di luar negara yang tidak dilengkapi
dengan ciri keselamatan yang tinggi untuk transaksi CNP. Jika anda melakukan
transaksi di luar negara dan/atau CNP yang TIDAK menggunakan proses permohonan
'3D Secured', risiko yang berkaitan adalah seperti berikut:-

i. Maklumat Kad Debit-i anda mungkin dicuri dan/atau disalahgunakan oleh orang lain;

ii. Maklumat Kad Debit-i yang dicuri mungkin digunakan untuk melakukan
transaksi-transaksi yang tidak dibenarkan; dan/atau

iii. Transaksi tanpa kebenaran boleh menjejaskan keupayaan anda untuk menetapkan
had transaksi anda sehingga penyiasatan selesai. Anda dikehendaki membuat
keputusan sama ada untuk bersetuju dan mengambil bahagian dalam transaksi luar
negara dan CNP semasa Kad Debit-i dikeluarkan. Jika anda telah bersetuju untuk
mengambil bahagian sebelum ini (atau sebaliknya) dan ingin mengubah keputusan
anda, anda boleh mengaktifkan atau menyahaktifkan fungsi tersebut melalui
mana-mana saluran seperti yang dikomunikasikan oleh Bank dari semasa ke
semasa. Sebagai alternatif, anda boleh menghubungi Pusat Khidmat Pelanggan
kami di +603 8744 3331

 

5. Apakah kesannya jika saya gagal menunaikan kewajipan saya? 

  1. Anda akan bertanggungjawab ke atas transaksi tanpa kebenaran Kad Debit-i (Debit Card-i-present) yang memerlukan pengesahan PIN jika anda telah:

i. terlibat dengan penipuan;
ii. kelewatan dalam memberitahu bank sejurus selepas mendapati kehilangan atau
penggunaan kad tanpa kebenaran;
iii. secara sukarela mendedahkan PIN kepada orang lain; dan/atau
iv. merekodkan PIN pada kad atau pada apa-apa yang disimpan berdekatan dengan
kad.

  1. Anda akan bertanggungjawab atas transaksi tanpa kebenaran Kad Debit-i (Debit
    Card-i-present) yang memerlukan pengesahan tandatangan atau penggunaan kad tanpa
    sentuh jika anda telah:

i. terlibat dengan penipuan;
ii. kelewatan dalam memberitahu bank sejurus selepas mendapati kehilangan atau penggunaan kad tanpa kebenaran;
iii. meninggalkan kad atau item yang mengandungi kad tanpa pengawasan di tempat
yang kelihatan dan boleh diakses oleh orang lain; dan/atau
iv. secara sukarela membenarkan orang lain menggunakan kad tersebut.

  1. Anda mesti sentiasa berhati-hati dalam melindungi Kad Debit-i anda daripada transaksi tanpa kebenaran yang memerlukan PIN, pengesahan tandatangan, penggunaan tanpa sentuh dan/atau daripada kehilangan dan kecurian.
  2. Anda mesti memaklumkan kepada Bank dengan kadar segera mengenai transaksi yang tidak dibenarkan atau kehilangan dan kecurian. Anda masih bertanggungjawab untuk semua transaksi yang dibuat sebelum pihak Bank dimaklumkan berkenaan transaksi tersebut, sama ada secara lisan atau bertulis.
  3. Sila rujuk kepada Kad Debit-i T&C mengenai tanggungjawab pelanggan dengan merujuk kepada laman sesawang kami di www.kafdigitalbank.com.my

 

6. Apakah risiko utama? 

Kad anda boleh hilang, dicuri atau disalahgunakan. Sila hubungi Bank di +603 8744 3331 dengan kadar segera selepas anda mendapati kad anda hilang atau dicuri.

7. Apa yang perlu saya buat jika terdapat perubahan kepada butiran peribadi saya? 

Adalah penting bahawa anda memaklumkan kepada kami apa-apa perubahan dalam butiran peribadi anda untuk memastikan semua surat-menyurat sampai kepada anda tepat pada masanya. Anda boleh menghubungi pihak Bank melalui saluran berikut untuk memaklumkan sebarang perubahan kepada butiran peribadi anda: 

a. Pusat Khidmat Pelanggan kami 

b. Melalui aplikasi mudah alih kami 

8. Di manakah saya boleh mendapatkan maklumat lanjut? 

Sekiranya anda memerlukan maklumat lanjut tentang Akaun Simpanan-i, sila rujuk laman sesawang berikut www.kafdigitalbank.com.my. Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan, sila hubungi kami di: Tel: +603 8744 3331 E-mel : hello@kaf.com.my

9. Pakej Kad Debit Lain Tersedia 

Buat masa ini, tiada produk Kad Debit-i lain tersedia. 

10. Dimanakan saya boleh mendapatkan bantuan dan membuat aduan? 

  1. Jika anda ingin membuat aduan rasmi mengenai produk atau perkhidmatan yang disediakan oleh kami, anda boleh menghubungi kami di: 

Tel:+603-8744 3331

E-Mel: hello@kaf.com.my

 

  1. Jika anda tidak berpuas hati dengan aduan yang dibuat atau aduan tidak diselesaikan, anda boleh menghubungi pihak berikut:

Perkhidmatan Ombudsman Pasaran Kewangan (FMOS)

Tel: 03-2272 2811 dari 9:00 pagi – 5:00 petang, Isnin hingga Jumaat

 

atau

 

Laman Informasi Nasihat dan Khidmat (BNMLINK)

4th Floor, Podium Bangunan AICB,

10, Jalan Dato' Onn,

50480 Kuala Lumpur

Tel: 1-300-88-5465 dari 9:00 pagi – 5:00 petang, Isnin hingga Jumaat

Maklumat yang diberikan dalam Lembaran Pendedahan Produk ini sah dari: 20/12/2024

 

 

lembaran pendedahan produk akaun simpanan islamik kad debit-i ujrah pds produk akaun simpanan

Adakah artikel ini membantu?

Tidak
Ya
Beri maklum balas tentang artikel ini.

Adakah Anda Tidak Menemui Apa yang Anda Cari?

Hantarkan soalan anda kepada kami, dan kami akan berusaha menyelesaikannya.

Hantarkan soalan anda

Soalan Lazim Berkaitan

  • Apa itu KAF Digital Bank?
  • Apa Itu Aplikasi Mudah Alih KAF Digital Bank?
  • Apakah Perkhidmatan Yang Terdapat Di Dalam Aplikasi KAF Digital Bank?

2025 © Hak Cipta Terperlihara. KAF Digital Bank Berhad.

Expand